Elektrisk bildelning i Stockholm

För snart två år sedan upphörde bildelningstjänsten car2go med sin verksamhet i Stockholm och i höst kastar även DriveNow in handskarna – men om några månader kör nya företaget Aimo in på samma marknad.

Aimo är en ny bildelningstjänst som lanseras i Stockholm till hösten. Tjänsten blir av typen ”free-floating”, vilket innebär att det går att hämta och lämna en bil varsomhelst inom en specifik zon och vid lansering kommer 300 bilar finnas tillgängliga.

Att andra företag med liknande verksamhet inte blivit långlivade är inget som påverkar Aimos lanseringsplaner.

– Vi har ett delvis annat och bättre upplägg, som vi återkommer till i höst, men i det ingår bland annat att vi enbart kommer att erbjuda avgasfria elbilar, avslöjar Josephine Adorelle, General Manager, Marketing IR & PR på Aimo.

Aimo är bokstavligen ett sammansatt namn. Precis som företagets tjänster kopplar samman människor och platser så är ordet i sig själv en sammansättning av AI, som syftar på artificiell intelligens (och även betyder kärlek på japanska), och MO, som står för mobilitet.

– AI hjälper oss att lära under resans gång och att ständigt förbättra vår tjänst, så att den passar våra användares behov. Vi tror att AI kan förbättra våra liv på ett meningsfullt sätt. Och vi tror på mer än bara bildelning - vi tror på delningsekonomi som ett sätt att säkerhetsställa ett effektivt användande av våra begränsade resurser för ett mer hållbart samhälle. Vår service är att hjälpa människor att förflytta sig, oavsett om det är med bil i dag eller kanske en pod i morgon. Mobilitet som tjänst innebär att vi ser en framtid med Aimo, inte bara som en del av bilbranschen idag, utan som dagens och morgondagens mobilitetslösning, förklarar Josephine.

Aimo drivs av Aimo Solution AB, ett nystartat bolag som ägs av Sumitomo Corporation, ett av världens största investerings- och handelsföretag från Japan. I Sverige är Sumitomo Corporation, via dotterbolag, generalagent för bilmärkena Mitsubishi, Citroên, DS och Hyundai.

Josephine Adorelle, pressansvarig, Tel: 070 550 05 96
press@aimosolution.com

Hemsida: www.aimosolution.com

Mail: press@aimosolution.com

Abonnera på våra pressmeddelanden.