Aimo Share

Elektrisk bildelning i Stockholm

För snart två år sedan upphörde bildelningstjänsten car2go med sin verksamhet i Stockholm och i höst kastar även DriveNow in handskarna – men om några månader kör nya företaget Aimo in på samma marknad.

Aimo är en ny bildelningstjänst som lanseras i Stockholm till hösten. Tjänsten blir av typen ”free-floating”, vilket innebär att det går att hämta och lämna en bil varsomhelst inom en specifik zon och vid lansering kommer 300 bilar finnas tillgängliga.

Att andra företag med liknande verksamhet inte blivit långlivade är inget som påverkar Aimos lanseringsplaner.

– Vi har ett delvis annat och bättre upplägg, som vi återkommer till i höst, men i det ingår bland annat att vi enbart kommer att erbjuda avgasfria elbilar, avslöjar Josephine Adorelle, General Manager, Marketing IR & PR på Aimo.

Aimo är bokstavligen ett sammansatt namn. Precis som företagets tjänster kopplar samman människor och platser så är ordet i sig själv en sammansättning av AI, som syftar på artificiell intelligens (och även betyder kärlek på japanska), och MO, som står för mobilitet.

– AI hjälper oss att lära under resans gång och att ständigt förbättra vår tjänst, så att den passar våra användares behov. Vi tror att AI kan förbättra våra liv på ett meningsfullt sätt. Och vi tror på mer än bara bildelning - vi tror på delningsekonomi som ett sätt att säkerhetsställa ett effektivt användande av våra begränsade resurser för ett mer hållbart samhälle. Vår service är att hjälpa människor att förflytta sig, oavsett om det är med bil i dag eller kanske en pod i morgon. Mobilitet som tjänst innebär att vi ser en framtid med Aimo, inte bara som en del av bilbranschen idag, utan som dagens och morgondagens mobilitetslösning, förklarar Josephine.

Aimo drivs av Aimo Solution AB, ett nystartat bolag som ägs av Sumitomo Corporation, ett av världens största investerings- och handelsföretag från Japan. I Sverige är Sumitomo Corporation, via dotterbolag, generalagent för bilmärkena Mitsubishi, Citroên, DS och Hyundai.

Josephine Adorelle, pressansvarig, Tel: 070 550 05 96
press@aimosolution.com

Aimo Share

Hemsida: www.aimosolution.com

Mail: press@aimosolution.com

Följ Aimo Share

Senaste pressmeddelandena från Aimo Share

Nästa generations bildelning – prenumerera på en Aimo Share elbil utan bindningstid10.11.2021 12:52:59 CET | Pressmeddelande

Den elektriska bildelningstjänsten Aimo Share utökar sitt utbud och lanserar nu en helt ny prenumerationstjänst! Företagskunder erbjuds en egen dedikerad elbil att prenumerera på, där underhåll, försäkring, parkering, biltvätt och 2400 fria km per månad ingår. Aimo Share, vars bilflotta är 100% miljövänlig, fortsätter utveckla sin populära bildelningstjänst med ett prenumerationsalternativ för att göra den mer attraktiv och tillgänglig för fler människor.

Aimo Share uppdaterar med en helt ny och hållbar elbilsflotta30.8.2021 09:50:24 CEST | Pressmeddelande

Den elektriska bildelningstjänsten som är här för att stanna - Aimo Share (tidigare känt som Aimo) förnyar hela sin elbilsflotta till nya Volkswagen ID.3 och ID.4 samtidigt som de uppdaterar varumärket. Aimo Share kommer affärsmässigt att linjera mer med systerföretaget Aimo Park, som också har förvärvats av det japanska investmentbolaget Sumitomo Corporation. Med de nya bilarna, samt ett starkare samarbete med Aimo Park, ska Aimo Share spela en viktig roll för en hållbar mobilitet i framtidens Stockholm.