AcadeMedias grundskolor

Elever från Pops Academy uppträder på Dramaten

Den 31 januari kliver elever i klass 4B på grundskolan Pops Academy upp på Dramatens scen för medverka vid ett performance-verk som bygger på Greta Thunbergs internationella tal. Föreställningen framförs tillsammans med skådespelare från Dramaten.

Klass 4B från Pops Academy repeterar på Dramatens scen inför föreställningen We Hear You. Fotograf: Sophie Hammarsten

Greta Thunberg har på kort tid gått från att vara skolstrejkande tonåring till att vara en förebild och global frontfigur för klimatfrågor. Den 31 januari framförs hennes internationella tal översatt till svenska på Dramatens scen i föreställningen We Hear You.

För klass 4B på grundskolan Pops Academy är det ärofyllda uppdraget att medverka när Greta Thunbergs tal framförs på Dramaten en uppgift som eleverna tar på största allvar.

- Greta Thunberg är en stor förebild för många barn och unga, inte minst på vår skola. Därför är det en viktig och stor sak för dem att få medverka i föreställningen, säger Karin Sjölin, rektor på Pops Academy.

Pops Academy ligger på Östermalm i Stockholm och har 335 elever i årskurs fyra till nio. Skolan kombinerar traditionell undervisning med en inriktning mot musik, sång och kreativ verksamhet.

- Vi kontaktas ofta av stadens scener och filmbolag med förfrågningar om medverkan i diverse sammanhang. Den här gången var det Jacob Hirdwall, regissör för föreställningen We Hear You, som undrade om våra elever var intresserade av att medverka i uppsättningen, säger Karin Sjölin.

Hälften av intäkterna från föreställningen går till Greta Thunbergs stiftelse.

För mer information, kontakta Johan Sjölin, skolchef för Pops Academy.

Bilder

Om

Pops Academy ligger på Östermalm i Stockholm och är en del av AcadeMedia som är verksamt inom förskolor, grundskolor, gymnasiet och vuxenutbildning. AcadeMedias grundskolor har olika pedagogiska inriktningar men ett gemensamt fokus på hög kvalitet, elevernas välmående och strategier för bättre lärande.

Följ AcadeMedias grundskolor

Senaste pressmeddelandena från AcadeMedias grundskolor