Elever från Varberg till final i Sustainability hackathon 2021

Sustainability hackathon är en innovationstävling där elever tävlar med sina idéer för ett mer hållbart samhälle. Julia Modelius och Maria Balslev på Drottning Blankas gymnasieskola i Varberg har gått till final i den nationella tävlingen som går av stapeln den 26 januari.
Maria Balslev och Julia Modelius går samhällsprogrammet på Drottning Blanka Varberg och är nominerade till finalen i Sustainability hackathon 2021. Fotograf: Theresia Norberg. Bild får användas för redaktionellt bruk.

– Hållbarhet är viktigt för att kommande generationer ska kunna leva på en planet som mår bra. Vår idé är en tävling som riktar sig mot gymnasieelever, där det går ut på att slänga minst mat i klassen, säger Maria Balslev, elev på Drottning Blanka Varberg.

Julia Modelius och Maria Balslev läser andra året på samhällsprogrammet på Drottning Blanka i Varberg. Elevernas hållbarhetsidé “Vem slänger minst?” är ett av åtta bidrag som gått till final i Sustainability hackathon 2021, utav totalt 75 tävlingsbidrag. Inför årets upplaga gav Världsnaturfonden (WWF) Drottning Blankas elever i uppdrag att presentera en idé för hur man kan få människor att äta mer hållbart.

Motivering från WWF för bidragets nominering lyder:

“Med hög relevans presenteras ett koncept som har god potential att skapa resurssmarta kostvanor i tidig ålder, där unga får hjälp att se effekten av sitt eget beteende. Genom tävlingsmomentet skapar förslaget både ansvarstagande och engagemang i målgruppen.”

Final och prisceremoni arrangeras som ett livesänt digitalt evenemang den 26 januari mellan klockan 13-16. Då presenterar eleverna själva sina innovativa lösningar på vår tids hållbarhetsutmaningar för en jury som bland annat består av representanter för några av Sveriges största företag.

– Tack vare våra duktiga lärare som brinner för hållbar utveckling har våra elever möjlighet att delta i aktiviteter som Sustainability Hackathon. Att vi i år har elever som går till final ser jag som ett kvitto på detta fina arbete, säger Stefan Lindh, rektor för Drottning Blanka Varberg.

Sustainability hackathon arrangeras av stiftelsen We change, som en del i deras nationella kunskapsprogram Future minds.  För mer information om tävlingen och skolans arbete med hållbar utveckling, kontakta gärna Theresia Norberg, ansvarig lärare på Drottning Blanka Varberg, tel 0707-558082.

Drottning Blankas Gymnasieskola grundades 1996 och består idag av 27 gymnasieskolor på 24 orter. Alla skolor ligger centralt och präglas av personligt, lokalt och globalt engagemang vilket ska genomsyra såväl medarbetarnas som elevernas arbete och resultat.