Elever informeras via skolportaler om att åka kollektivt bara när man måste

Skolelever uppmanas via kommunerna och sina föräldrar att inte åka kollektivt om de inte måste. Detta för att förare har uppmärksammat att det förekommer grupper av barn och ungdomar som åker kollektivt under tider då inte är på väg till eller från skolan.

Uppmaningen att bara åka kollektivt om man måste kvarstår från offentliga myndigheter. Samtidigt känner många i samhället behovet av att få röra sig friare igen. Det gäller framförallt ungdomar som kanske inte lyssnar på de råd som gäller vilket skapar onödig trängsel och irritation hos de som verkligen måste använda kollektivtrafiken till exempel för att ta sig till och från vården. Nu uppmanas föräldrar att prata med sina barn och ungdomar om det genom ett samarbete mellan UL och skolorna.

-          Kollektivtrafiken är en viktig samhällsfunktion och UL är måna om att hålla trafiken i gång för att människor ska kunna förflytta sig. Eftersom bussförare i rådande läge kan åka förbi hållplatser om de anser att det behövs för att kunna hålla önskat säkerhetsavstånd på bussen kan det betyda att vårdpersonal inte kommer i tid till jobbet för att bussen är full av ungdomar som är ute och åker när de inte måste. Det blir ett problem när människor har börjat åka mer för nöjes skull när riktlinjerna fortfarande är tvärtom, säger Helena Klange, presschef för UL

Uppmaningen att föräldrar ska prata med sina barn har distribuerats till samtliga kommuner i länet med önskan att det ska skickas till alla skolor i respektive kommun via de olika skolportaler som finns. Budskapet är att det är viktigt att vi alla hjälper till i den gemensamma kampen mot coronaviruset och att inte tänka på sig själv utan på de gamla och svaga.