Elever och studerande behöver enkla och säkra kanaler för att slå larm om trakasserier

Nu erbjuds en tjänst för elever och studenter att tryggt och säkert kunna larma anonymt. Det kan handla om trakasserier eller annat oönskat beteende som man vill föra fram. WhistleB hjälper sedan flera år myndigheter och företag med att upprätta effektiva anonyma dialoger mellan styrelse/ledning och medarbetare.

- Det är viktigt att skolelever och högskolestudenter tryggt kan larma om något inte står rätt till. Nätet är det naturliga forumet, och det är här vi ska möta och ta emot larm, säger Gunilla Hadders, en av grundarna av WhistleB. Frågan ligger högt på agendan både i Sverige och internationellt.

Datasäkerheten måste vara högsta möjliga och den nya Dataskyddsförordningen lägger grunden för säker hantering.

- Ett barn eller en ungdom som slår larm måste kunna lita på att hen kan vara anonym och inte kan spåras. Förtroende för tjänsten är avgörande för att få in viktiga larm, som kan lägga grunden för arbetet för en attitydförändring. Det är också viktigt att kunna föra en anonym dialog, det vittnar flera av våra kunder om, säger Karin Henriksson, medgrundare till WhistleB.

WhistleB chooses Helsinki for global customer service centre expansion.21.5.2019 08:06:06 CESTPressmeddelande

WhistleB co-founder, Finnish-born Karin Henriksson has selected Helsinki for next investment as its hub for customer service excellence. “As more companies implement the WhistleB whistleblower system, customer satisfaction must remain front-and-centre, says Karin Henriksson.” The fast-growth global company invites relationships-focused professionals that are attentive to customer needs and have an international outlook to get in touch.

New EU law makes it more pressing than ever for companies to set up whistleblower channels, says whistleblower system provider, WhistleB.17.4.2019 13:56:44 CESTPressmeddelande

Yesterday, the new EU Whistleblower Protection Directive was approved. This means that new EU-wide rules will be passed to protect whistleblowers who report breaches of EU law in the areas of anti-money laundering and corporate taxation, data protection, protection of the Union's financial interests, food and product safety and environmental protection and nuclear safety.