Elever och studerande behöver enkla och säkra kanaler för att slå larm om trakasserier

Nu erbjuds en tjänst för elever och studenter att tryggt och säkert kunna larma anonymt. Det kan handla om trakasserier eller annat oönskat beteende som man vill föra fram. WhistleB hjälper sedan flera år myndigheter och företag med att upprätta effektiva anonyma dialoger mellan styrelse/ledning och medarbetare.

- Det är viktigt att skolelever och högskolestudenter tryggt kan larma om något inte står rätt till. Nätet är det naturliga forumet, och det är här vi ska möta och ta emot larm, säger Gunilla Hadders, en av grundarna av WhistleB. Frågan ligger högt på agendan både i Sverige och internationellt.

Datasäkerheten måste vara högsta möjliga och den nya Dataskyddsförordningen lägger grunden för säker hantering.

- Ett barn eller en ungdom som slår larm måste kunna lita på att hen kan vara anonym och inte kan spåras. Förtroende för tjänsten är avgörande för att få in viktiga larm, som kan lägga grunden för arbetet för en attitydförändring. Det är också viktigt att kunna föra en anonym dialog, det vittnar flera av våra kunder om, säger Karin Henriksson, medgrundare till WhistleB.