Elever sparar energi – belönas med stor check

Tillsammans med Lejonfastigheter har eleverna i Tokarpsskolan arbetat flitigt med energibesparing. Nu belönas eleverna med en del av besparingen omräknad i pengar.

Projektet ingår i Sern-samarbetet, ett europeiskt nätverk för samhällsutveckling och kunskapsöverföring. Syftet var att bidra till lärande om hur vi tillsammans kan minska vår klimatpåverkan.

Projektet pågick under tiden 1 januari 2016 – 30 september 2017. Den totala besparingen blev 122 180 kWh, vilket motsvarar årsförbrukningen i tolv normalstora villor.

Det framgångsrika arbetet belönas idag då Lejonfastigheter ger eleverna 21 343 kronor, vilket är hälften av besparingen omräknad i pengar. Överlämnandet sker i en liten ceremoni följd av trevliga arrangemang för eleverna.

Tokarpsskolan onsdag 6 december klockan 14.00.

Välkomma att besöka arrangemanget!

• Det är så roligt att se hur eleverna har arbetat med att hitta sätt att spara energi, säger Maria Widfeldt, hållbarhetschef på Lejonfastigheter. Det här är ett gott exempel på hur vi kan samarbeta med dem som vistas i våra fastigheter. Tillsammans kan vi åstadkomma mycket och komma längre i vårt viktiga klimatarbete.

Nedan finns förteckning över de åtgärder som skolan och Lejonfastigheter har gjort.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:

Maria Widfeldt, hållbarhetschef, telefon 013-29 47 79.

Projekt energibesparing i Tokarpsskolan

Skolan har gjort följande åtgärder:

• Mätt temperatur i alla utrymmen en gång i veckan under två månader
  • Reglerat värmen i alla klassrum till 18 – 20 grader
  • Satt upp termometrar i alla utrymmen, för att man ska se vilken faktisk temperatur salarna har när man tycker att det är kallt
  • När våren kom, stängt av värmeelementen
  • Tagit bort de extra element som fanns i utrymmen där det är lite svalare
  • Gjort skyltar för att påminna varandra om att släcka
  • Skrivit påminnelser om att stänga av projektorer

Lejonfastigheter i samarbete med driftentreprenören har gjort följande:

• Gått igenom allt som drog ström och sett till att det kan slås av
  • Lagat trasiga fläktar, så att av och på fungerar
  • Bytt trasiga lysrör
  • Reglerat ventilationen, satt den stängs av under kvällen/natten när det inte är någon verksamhet i byggnaderna
  • Försett lampor med timer
  • Bytt ut lysrör och lampor
  • Kontrollerat vattenförbrukningen och sett till att läckande toaletter och kranar lagas.

Lejonfastigheter AB äger, förvaltar och utvecklar miljöer för offentliga verksamheter i Linköpings kommun. Vi ansvarar för 280 fastigheter som rymmer utbildning, omsorg, kultur och sport.