Elever undviker skoltoaletten
– En vanlig skoltoalett används tre gånger mer än en genomsnittlig kontorstoalett, men städas bara hälften så ofta. Skolans huvudmän måste upphandla en rimlig nivå på städningen, så att barnen använder toaletten när de behöver, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Fyra av fem, 79 procent, av eleverna har någon gång undvikit att gå på skoltoaletten. Det visar en undersökning som Almega Serviceföretagen har låtit genomföra bland elever på högstadiet och gymnasiet. Undersökningen visar genomgående att skoltoaletterna undviks, 43 procent avstår från toalettbesök varje vecka. Problemet är störst bland killarna där 22 procent dagligen undviker att gå på skoltoaletten, bland tjejer är siffran 15 procent.
Huvudanledningen till att eleverna undviker skoltoaletterna är direkt kopplade till eftersatt städning. De vanligaste orsakerna är:
1. luktar illa, 45 procent
2. allmänt ofräscha och äckliga, 43 procent
3. rädsla för att någon hör vad som görs på toaletten, 32 procent
4. oren toalettsits eller urinoar, 30 procent
5. slut på papper, 28 procent.
Problemet med smutsiga skoltoaletter är större på högstadiet än på gymnasiet. 58 procent av högstadieeleverna upplever att skoltoaletterna är smutsiga, jämfört med 34 procent av gymnasieleverna. Eleverna ser ett ökande av antalet städtimmar som en viktig åtgärd för att toalettmiljön ska kunna förbättras. De tre mest efterfrågade åtgärderna är:
1. rengör oftare, 52 procent
2. kolla mer frekvent om papper och tvål är slut, 41 procent
3. renovera så att det ljudisoleras bättre, 39 procent.
– Det är tydligt att eleverna vill att det städas oftare på skolornas toaletter. Det måste sluta snålas med städningen av toaletterna. På en arbetsplats för vuxna hade detta aldrig accepterats, säger Pernilla Enebrink.
Skoltoaletten ställs ut på Stureplan
Under perioden 9 augusti till 16 augusti ställer Almega Serviceföretagen ut en skoltoalett på Stureplan i Stockholm. Skoltoaletten illustrerar hur en typisk skoltoalett kan se ut och informerar samtidigt förbipasserande vad elever tycker om skoltoaletter och vad som idag behöver åtgärdas för att elever ska använda skoltoaletten i högre utsträckning.
Om undersökningen
Almega Serviceföretagen har gett Axiom Insight i uppdrag att mäta högstadie- och gymnasieelevers allmänna uppfattning av skoltoaletter. Hur elever påverkas av toalettmiljön och om det finns några förbättringsområden. Undersökningen genomfördes 2020-06-16 –2020-06-22 och innehåller 1 015 skolelevrespondenter i målgruppen 13 till 18 år.
För mer info besök: www.serviceforetagen.se/skoltoaletten
___________________________________________________
Presskontakter
Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
michelle.jacobsson@almega.se
072 – 019 45 90
Filip Jarl, presskontakt, Micael Bindefeld AB
filip.jarl@bindefeldab.se
070 – 736 08 00
Nyckelord
Kontakter
Michelle JacobssonKommunikatör
Arbetar med Almega Serviceföretagens kommunikation via webb, sociala medier mm.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.
Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen cirka 1 250 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Rutindikatorn: Rutavdragen håller sig på en stabil nivå – trots lågkonjunktur11.4.2024 13:58:11 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Hittills under 2024 har svenskarna köpt tjänster för över 1,7 miljarder kronor – en minskning med mindre än en procent jämfört med förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Serviceföretagen välkomnar beslutet att utreda Konkurrensverkets sanktionsmöjligheter mot osund offentlig konkurrens16.2.2024 08:53:07 CET | Pressmeddelande
Städ- och servicebranschen har länge kritiserat systemfel i konkurrenslagstiftningen när det kommer till osund konkurrens från offentliga verksamheter, främst från statligt helägda Samhall.
Rutindikatorn: 2023 blev ett trendbrott efter rekordåren16.1.2024 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nästan 1,3 miljoner svenskar gjorde avdrag för hushållsnära tjänster till ett värde av cirka 7,4 miljarder kronor under 2023, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022. Därmed blev 2023 året då rut-tjänsterna minskade för första gången sedan avdragets införande, visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Nytt kollektivavtal för fönsterputs3.11.2023 09:33:00 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen har idag, tillsammans med Fastighetsanställdas förbund, träffat ett nytt kollektivavtal för fönsterputs. Det nya avtalet löper på 24 månader och har ett avtalsvärde på 7,4 procent.
Kundpartner Syd – Årets Städföretag 202313.10.2023 10:31:22 CEST | Pressmeddelande
Kundpartner Syd förflyttar branschen genom att lyfta städning som en arbetsmiljöfråga för sina kunder. Det är en viktig anledning till att företaget utnämnts till Årets Städföretag under Stora Städbranschdagen 2023. Priset ges till ett föredöme i städbranschen som bland annat uppvisat god arbetsmiljö och goda fackliga relationer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum