Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

– Konceptet skapar tänkande elever, säger Peter Gejervall, rektor på Raoul Wallenbergskolan i Skövde som varit med och provat ut materialet under läsåret 17/18.
– Vi är väldigt nöjda. Läromedlet är tydligt och uppgifterna är indelade i betygsnivåer. Det sporrar eleverna eftersom det blir så tydligt för dem vad de måste göra för att ta nästa kliv.

Vad tycker eleverna om läromedlet?
– De gillar det. Faktum är att jag varit verksam i 20 år i skolan och jag har aldrig förut varit på en skola där eleverna så uppenbart tycker att det är roligt med matematik. Det beror på att det finns utmaningar för alla – och det passar vår skola, som har utmaningsgaranti. Vi upplever att framgång inom matematiken bygger elevernas självkänsla. Funkar matematiken fungerar det även i andra ämnen.

Programmering är med som en ny del av läromedlet?
– Det är jättebra. De får med sig grunden i programmering och det innebär att vi inte behöver jaga material för att klara läroplanen nästa år. Vi har det ju redan.

Igor Babović är matematiklärare på Raoul Wallenbergskolan och lyfter fram just utmaningarna som förklaring till materialets framgång hos eleverna:
– Det finns något att bita i för alla och det har saknats lite i annat material. Här lyckas vi hålla elevgruppen samlad men alla jobbar utefter sin nivå och vill eleven pröva nästa betygsnivå så finns möjligheten, utan att någon sticker i väg eller någon annan blir lämnad kvar. Materialet har skänkt ett lugn i gruppen. Eleverna är samlade och lugna – men inte uttråkade.

Hur lik är serien för högstadiet Favorit matematik F-6?
– Den skiljer sig genom att uppdelningen av uppgifterna i svårighetsgrad är tydligare i högstadieböckerna. Den digitala delen har fått ett rejält ansiktslyft. Och möjligheten att lyssna på inspelade genomgångar från lärare liksom att ställa redan förberedda formativa frågor på lektionerna är nytt. Det innebär att man som lärare får snabb avstämning om var eleverna befinner sig fortlöpande. Då ser jag direkt om det är något jag behöver förändra eller förtydliga. Studentlitteratur har tagit sig tid att åka hit, lyssna på eleverna och oss, fortlöpande under året. Resultatet är vi väldigt glada över.

Ny bok om att förändra ett destruktivt ledarskap19.4.2018 15:35Pressmeddelande

Utmattade medarbetare, ständiga konflikter och sämre resultat. Det är några av konsekvenserna ett destruktivt ledarskap kan få. Men kunskap och självinsikt kan bryta den onda cirkeln och få organisationen att utvecklas. Det är budskapet i den nya boken ”Destruktivt ledarskap” av fil dr Maria Fors Brandebo och hennes forskarkollegor fil dr Sofia Nilsson och professor Gerry Larsson, alla verksamma vid Försvarshögskolans Ledarskapscentrum.

Ny bok ger röst åt barn på flykt19.3.2018 16:00Pressmeddelande

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.

Här möts forskningen och skolans vardag – Ny bok beskriver det kollegiala lärandet 2.06.3.2018 10:15Pressmeddelande

Hur kan man bedriva forskningsbaserad förändring utifrån en skolas lokala förutsättningar? Och hur kan lyckade satsningar i ett klassrum, eller på en skola, spridas och komma fler till del? Om just dessa frågor handlar Att förbättra skolan för alla. Boken är en översättning av Leaning to Improve, skriven av ledande skolforskare i USA. Anthony S. Bryk, en av bokens författare, är en av huvudtalarna på Nordiska Skolledarkongressen 2018 (13-14 mars), i Göteborg.