Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

– Konceptet skapar tänkande elever, säger Peter Gejervall, rektor på Raoul Wallenbergskolan i Skövde som varit med och provat ut materialet under läsåret 17/18.
– Vi är väldigt nöjda. Läromedlet är tydligt och uppgifterna är indelade i betygsnivåer. Det sporrar eleverna eftersom det blir så tydligt för dem vad de måste göra för att ta nästa kliv.

Vad tycker eleverna om läromedlet?
– De gillar det. Faktum är att jag varit verksam i 20 år i skolan och jag har aldrig förut varit på en skola där eleverna så uppenbart tycker att det är roligt med matematik. Det beror på att det finns utmaningar för alla – och det passar vår skola, som har utmaningsgaranti. Vi upplever att framgång inom matematiken bygger elevernas självkänsla. Funkar matematiken fungerar det även i andra ämnen.

Programmering är med som en ny del av läromedlet?
– Det är jättebra. De får med sig grunden i programmering och det innebär att vi inte behöver jaga material för att klara läroplanen nästa år. Vi har det ju redan.

Igor Babović är matematiklärare på Raoul Wallenbergskolan och lyfter fram just utmaningarna som förklaring till materialets framgång hos eleverna:
– Det finns något att bita i för alla och det har saknats lite i annat material. Här lyckas vi hålla elevgruppen samlad men alla jobbar utefter sin nivå och vill eleven pröva nästa betygsnivå så finns möjligheten, utan att någon sticker i väg eller någon annan blir lämnad kvar. Materialet har skänkt ett lugn i gruppen. Eleverna är samlade och lugna – men inte uttråkade.

Hur lik är serien för högstadiet Favorit matematik F-6?
– Den skiljer sig genom att uppdelningen av uppgifterna i svårighetsgrad är tydligare i högstadieböckerna. Den digitala delen har fått ett rejält ansiktslyft. Och möjligheten att lyssna på inspelade genomgångar från lärare liksom att ställa redan förberedda formativa frågor på lektionerna är nytt. Det innebär att man som lärare får snabb avstämning om var eleverna befinner sig fortlöpande. Då ser jag direkt om det är något jag behöver förändra eller förtydliga. Studentlitteratur har tagit sig tid att åka hit, lyssna på eleverna och oss, fortlöpande under året. Resultatet är vi väldigt glada över.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.