Elin Lydahl ny förbundsdirektör för Innovationsföretagen

Elin Lydahl blir ny förbundsdirektör för Innovationsföretagen inom Almega. Hon kommer närmast från en tjänst som vd för Tom Tits Experiment och tillträder i december.

- Jag är glad, hedrad och motiverad för uppdraget som förbundsdirektör för Innovationsföretagen. Våra teknik-, innovations- och kunskapsintensiva företag betyder enormt mycket för Sverige och jag ser fram emot att få bidra till deras fortsatta utveckling, säger Elin Lydahl.

Elin Lydahl har en bakgrund som civilingenjör med miljöfokus samt har studerat statsvetenskap. Hon har bland annat varit generalsekreterare inom Teknikföretagens branschgrupper samt hållbarhetschef för teknikkonsultföretaget Sweco Energuide. Hon kommer närmast från en roll som vd på Tom Tits Experiment där hon bland annat jobbat för att öka intresset för tekniska utbildningar bland unga och sitter i ledningsgruppen för Telgekoncernen.

- Elin Lydahl har en gedigen bakgrund med en stor kunskap och förståelse för branschen och de samhällsutmaningar vi möter. Hon kommer leda Innovationsföretagen in i framtiden på ett fantastiskt sätt, säger Sara Lindmark styrelseordförande Innovationsföretagen.

- Givet hennes bakgrund har Elin såväl en stor kunskap om branschen som en förståelse för Almega och Svenskt Näringsliv. Jag är övertygad om att hon kommer kunna bidra med nya tankar och idéer för hur branschen och hela tjänstesektorn ska få de bästa förutsättningarna, säger Ann Öberg, vd på Almega.

Elin Lydahl tillträder tjänsten den 1 december 2022.

Fortsatt expansion och snabb återhämtning i innovationssektorn10.11.2022 07:06:00 CET | Pressmeddelande

Innovationsföretagen släpper idag sin branschrapport för pandemiåret 2021. Rapporten visar att företagen i innovationssektorn har klarat av att navigera sig igenom de utmaningar som pandemin inneburit. Genom nya arbetssätt och förmågan att ställa om verksamheten efter nya förutsättningar har man lyckats behålla medarbetare och leverera värde till sina kunder. Året innehöll även ökad omsättning, fortsatt konsolidering, fler rekryteringar och förbättrade vinstmarginaler.

Ny rapport: Stort behov av nyanställning trots vikande konjunktur 13.10.2022 07:17:00 CEST | Pressmeddelande

Trots vikande efterfrågan är kompetensbrist är en fortsatt stor utmaning för arkitekt- och ingenjörsföretagen. Det här visar Innovationsföretagens senaste konjunkturrapport Investeringssignalen. Hälften av företagen behöver nyanställa och totalt behöver branschen nyrekrytera nästan 3500 personer de kommande sex månaderna. Samtidigt visar rapporten att företagen ser betydligt mer dystert på framtiden än för ett halvår sedan.