Elis Energihjältar: Inbjudan till avslutningsfirande

Dag och tid: Tisdag 7 maj klockan 9.30. Plats: Vidingsjö motionscentrum

Under våren har barnen på några av Linköpings förskolor lärt sig att spara energi med Elis Energihjältar. Med lekar, pyssel, samtal och uppdrag har de fått goda resultat. Elförbrukningen i de här förskolorna har minskat med mer än nio procent under denna tid. Hur gick det till? Kom och fråga barnen!

Tisdagen den 7 maj är det gemensam projektavslutning vid Vidingsjö motionscentrum med lekar, korvgrillning och diplom till alla energihjältar. På plats finns också Lejonfastigheters hållbarhetschef Maria Widfeldt och vår studentmedarbetare Anna Adolfsson, som har drivit projektet.

Varmt välkommen!

Meddela gärna att du kommer till Lejonfastigheters presskontakt Jenny Arklund, 070-546 56 96, jenny.arklund@lejonfastigheter.se

--------------------------------------

Mer om Elis Energihjältar

Som kommunalt bolag arbetar Lejonfastigheter med höga energibesparingskrav. Stora investeringar görs för att effektivisera energianvändningen i husen.

– Linköping ska vara en koldioxidneutral kommun år 2025 och här tar vi självklart vårt ansvar, säger Maria Widfeldt, hållbarhetschef. Men för att lyckas behöver vi också se förändrade beteenden hos dem som vistas i våra hus.

Inom förskolan och skolan finns det stora möjligheter att minska energianvändningen genom ökad kunskap. Projektet Elis Energihjältar riktar sig till barn i femårsåldern.

– Femåringar börjar bli medvetna om omvärlden på ett nytt sätt. De är kloka, de vet vad som är rätt och fel och de är ivriga att lära. Dessutom är de bra på att berätta allt de lärt sig för andra, säger Maria Widfeldt.

Sagan om Eli och Elva

Projektet inleddes den 28 januari på förskolorna Kvinnebystigen, Blystigen, Grengatan och Vidingsjö By. Under 12 veckor har barn och pedagoger, genom lek, pyssel och samtal, fått smarta och roliga energitips och uppdrag av rollfiguren Elva. Som grund för materialet och aktiviteterna finns ett litet hus där den okända figuren Eli blivit inlåst. Genom att bli energihjältar kan barnen hjälpa Eli att komma ut.

Över förväntan

De löpande rapporterna från förskolorna har visat på ett stort engagemang hos barnen. Något som enligt Maria Widfeldt också har synts på elmätarna.

– Det vi har säkra resultat från är fastighetens totala elanvändning, det vill säga el som används för exempelvis belysning, ventilation, datorer, torkskåp, diskmaskin med mera. Sedan projektet startade har den minskat med i snitt 9,2 procent på dessa förskolor, vilket är klart över förväntan!

När det gäller energianvändningen för värme och vatten är det svårt att se säkra resultat efter en så kort period.

– Men vi vet att barnen har varit duktiga på att spara vatten och på att hålla kylan ute, bland annat genom att alltid gå flera tillsammans ut och in genom ytterdörren. Över tid ger sådana vanor god effekt.

Festlig avslutning

I samband med projektavslutningen den 7 maj presenteras resultaten och barnen får för första gången träffa figuren Eli, som har kunnat komma ut ur sitt hus tack vare barnens flitiga arbete.

– Men avslutningen innebär inte att vi är klara, säger Maria Widfeldt. Konceptet kommer nu att genomföras på fler förskolor i kommunen. Vi behöver alla energihjältar vi kan få!

För mer information projektet, besök www.lejonfastigheter.se/elisenergihjaltar eller mejla till projektledare anna.adolfsson@lejonfastigheter.se

Box 1943, Södra Stånggatan 1

Lejonfastigheter äger, förvaltar och utvecklar miljöer för offentlig verksamhet i Linköping. Vi ansvarar för 286 fastigheter som rymmer utbildning, omsorg, kultur, sport och samhällsservice.

Lejonfastigheter är ett kommunägt bolag som omsätter runt 750 miljoner kronor.

Vi har ett 70-tal medarbetare som tillsammans bygger framtidens Linköping för stadens medborgare.