Elitcenter för judo etableras i Malmö

Svenska Judoförbundet har tecknat ett avtal med Fritidsförvaltningen, genom Malmö Idrottsakademi, om etablering av ett elitcenter för judo i Baltiska Hallen. Den 1 september, direkt efter OS i Tokyo, flyttar landslagsorganisationen in i de nya lokalerna.

Robin Pacek och Tommy Macias från svenska landslaget i judo tränar. Foto: Alf Tornberg.

-   Det är mycket glädjande att vi äntligen har hittat en långsiktig möjlighet att ge våra landslagsaktiva en utvecklande miljö på hemmaplan. Tillsammans med Svenska Judoförbundet, SOK och Malmö idrottsakademi kommer de aktiva få tillgång till de resurser som krävs för att på sikt kunna genomföra en långsiktig och hållbar satsning mot internationella mästerskapsmedaljer, säger landslagschef Robert Eriksson.

-  Elitcentret och landslagets nya organisation är ett stort steg i den långsiktiga satsningen mot OS 2028, så att vi nu kan skriva ett långsiktigt avtal med Malmö Idrottsakademi känns väldigt bra, fortsätter Eriksson.

Fritidsförvaltningen för dialoger med specialidrottsförbund om att förlägga nationella centra i Malmö. Detta för att stärka utvecklingen av elitidrotten i Sverige och Malmö.  Judoförbundets verksamhet för landslagsaktiva i Malmö är först ut i satsningen.

- Det är med glädje som vi välkomnar Judoförbundet till Malmö. Föreningslivet bidrar i hög grad till Malmö som regional tillväxtmotor. En viktig aktör som stödjer och bidrar till utveckling av elitidrott är Malmö idrottsakademi som också har ett nära samarbete med Malmö riksidrottsuniversitet, RF SISU Skåne, Riksidrottsförbundet och Sveriges Olympiska Kommitté., säger Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande.

Nu påbörjas ombyggnaden i Baltiska hallen, där Svenska Judoförbundet kommer att få egna lokaler på 380 kvadratmeter, med bland annat en ny judomatta, biutrymmen och eget omklädningsrum.

De landslagsaktiva kommer genom det nya elitcentret att få tillgång till stöd inom bland annat medicin, fysiologi, idrottspsykologi, nutrition samt även daglig träning med landslagets tränare.

- Jag är glad att vi, tillsammans med Sverige Olympiska Kommittée och Malmö stad, har kommit så här lång - att ha möjlighet att bygga upp ett center för vårt landslag och våra utvecklingsgrupper. Nu kan vi också påbörja att bygga vår nya landslagsorganisation med sikte på OS 2024 och OS 2028, som är en del av vår aktivitetsplan för att nå vår vision 2030 med inriktning på mästerskapsmedaljer, säger Kristiina Pekkola, förbundsordförande i Svenska Judoförbundet.

Sveriges trupp till OS i Tokyo. Från vänster: Robert Eriksson (landslagschef), Tommy Macias, Anna Bernholm, Robin Pacek, Marcus Nyman. Foto: Alf Tornberg.

Anställda i skogsbranschen lär sig falla rätt med judo24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan judo bidra till en säkrare skogsbransch? Fallolyckor är den vanligaste olyckstypen hos Stora Enso Skog. Under våren har medarbetare fått lära sig falla på rätt sätt genom träningsprogrammet Judo4Balance online. - Jag har lärt mig att falla på rätt sätt, men också övningar som hjälper mig att undvika att ramla från början, säger Hilmar Kristjansson som arbetar som fältplanerare i Stora Enso Skog.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg9.8.2021 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.