Elitlicens och ändringar för antalet utlänningar införs

Svenska Basketbollförbundet, SBBF, har beslutat att genomföra två större förändringar på elitnivå. En elitlicens införs för att guida föreningarna till en stabilare ekonomi och endast fyra utländska spelare tillåts från och med nästa säsong i SBL herr.
Andreas Person attackerar för Borås Basket. Foto: Bildbyrån

Basketen var en av de första sporterna som införde ekonomiska och organisatoriska krav för spel på högsta nivå, i Basketligan. Andra idrotter följde efter med olika elitlicenser och en sådan kommer nu att införas även inom basketen. Reglementet har tagits fram i nära samarbete med intresseföreningarna för SBL dam och herr.

- Syftet med detta är att långsiktigt kvalitetssäkra svensk elitbasket och skapa förutsättningar för alla att tävla på lika villkor, säger Johan Stark, generalsekreterare SBBF.

En liganämnd bestående av fyra personer kommer att tillsättas som bedömer föreningarna i SBL herr, SBL dam och Superettan efter ett reglemente. Liganämnden utses av SBBF:s styrelse och intresseföreningarna för SBL och Superettan har nomineringsrätt.

Liganämnden kommer att se över de ekonomiska frågorna medan SBBF:s tävlingsutskott fortsatt kommer bedöma huruvida arenakraven som finns är uppfyllda. De sportsliga kraven för avancemang och degradering fastställs som tidigare i tävlingsbestämmelserna.

Elitlicensen införs säsongen 2021/2022 - alltså inte till nästkommande säsong.

Antal utländska spelare begränsas i SBL herr

Det andra beslutet som SBBF:s styrelse har tagit är en förändring av antalet tillåtna utländska spelare i SBL herr.

Nuvarande regler tillåter tre utländska spelare som inte är EU-medborgare samt ytterligare tre utländska EU-medborgare. De nya reglerna innebär att alla lag får ha fyra utländska spelare oavsett vilken nationalitet de har. Initiativet till denna förändring togs av SBL herr och den blir nu verklighet till säsongen 20/21.

-Alla föreningar i SBL herr har ställt sig positiva till detta förslag, det ger dem en större frihet att välja bland olika spelare i världen samtidigt som det innebär att fler svenska spelare kommer att få plats i trupperna, säger Olle Lundén, tävlingschef på SBBF.

Landslagschef Fredrik Joulamo välkomnar förändringen. - Det kommer att medföra att fler svenska spelare får bärande roller i sina lag, och därmed en ökad utveckling som på sikt kan betyda mycket för våra landslag. Positivt också att klubbarna nu har hela världen som marknad, och inte hamnar i situationer där man måste begränsa sig geografiskt i jakten på en viss spelartyp.

SBL dam ser positivt på att utveckla nuvarande regler. I dagsläget pågår en serieträdsutredning som SBL dam vill invänta för att bottna i en konsekvensanalys som täcker totalbilden av dambasketen i Sverige. Tillsammans med SBBF har man därför beslutat att inte genomföra någon förändring kring dessa regler till säsongen 20/21.

Andreas Person attackerar för Borås Basket. Foto: Bildbyrån