Kungliga Operan

Ellen Jelinek och Jeremy Carpenter – årets Wållgren-stipendiater

Dela
Skådespelaren Ellen Jelinek och sångaren Jeremy Carpenter och har utsetts till årets Gunn Wållgren-stipendiater. Gunn Wållgrens minnesfonds ändamål är att årligen dela ut stipendier till en skådespelare från Dramaten och en sångare från Kungliga Operan. Utdelningen ägde rum idag, den 16 november, vid en ceremoni på Dramaten.
Ellen Jelinek och Jeremy Carpenter, årets Gunn Wållgren-stipendiater. Foto: Dramaten/Sören Vilks och Kungliga Operan/Carl Thorborg
Ellen Jelinek och Jeremy Carpenter, årets Gunn Wållgren-stipendiater. Foto: Dramaten/Sören Vilks och Kungliga Operan/Carl Thorborg

Prismotivering Ellen Jelinek:
»Den som sett Ellen Jelinek på scenen glömmer det inte. Det finns en egenartad förmåga hos henne att å ena sidan uppfattas avväpnande enkel och självklar, medan hon samtidigt kan förändra och förvandla sig till de mest absurda och extrema figurer. Hon är i sanning en mångsidig skådespelare med lika stor närhet till gapskrattet som till poesin. På senare år har vi bland annat kunnat se henne som hemmafrun Maj i uppsättningen baserad på Kristina Sandbergs böcker. I den rollen går hon från ung till gammal, från längtande till arg – hela tiden med fler känslor inombords än vad hon släpper ut. Ändå känner vi starkt med hennes Maj, eftersom Ellen Jelinek behärskar sina sceniska uttryck så väl att hon kan visa genom att dölja, spela genom att hålla emot. Maj må stå stilla i klänning och klackar, men scenrummet fylls av rörelse och liv. Ellen besitter en fenomenal förmåga att laborera med sin egen temperatur på scenen, kombinerat med en smittande humor och starkt temperament. Vem kan vara en mer värdig mottagare av Gunn Wållgren stipendiet än hon? Vi bugar oss djupt och hukar för vad som komma skall.«

Prismotivering Jeremy Carpenter:
»Sångaren Jeremy Carpenter tillhör den sortens artister som arbetar med ett ständigt utforskande och lärande av och om sig själv som konstnär. En artist som söker sig till nya utmaningar för att få ny energi att både ge och ta till publiken och sina kollegor. Sjunga en aria högt över scengolvet hängandes i linor som Pangloss i Candide, eller möta döden som Don Giovanni innebär ett sökande efter trovärdighet, humor, värme, känslor på djupet. Allt ska förmedlas.

Alla roller Jeremy gjort är som karaktärer ofta mycket motsägelsefulla. Här finns inga genvägar av rutiner eller känslan av att det här har han gjort tidigare. Jeremys gestalter föds här och nu. Man kan tydligt se hur han trivs på scenen, en riktigt fin lagspelare som tar plats och samtidigt låter andra stråla. Delar gärna sina erfarenheter med unga konstnärer på ett lagom sätt, vet vad han kan, vet vad som krävs och kommer ihåg hur allt började en gång för honom själv. Därmed är han en värdig stipendiat för Gunn Wållgren 2021.«


Ellen Jelinek
 gick ut Teaterhögskolan i Stockholm 2004, gjorde sin praktik på Stockholms Stadsteater i Som ni vill ha det och på Soppteatern i Familjen Bra. Idag tillhör hon Dramatens fasta ensemble.

Ellen debuterade på Dramaten 2004 och har medverkat i bland annat Den girige,  Körsbärsträdgården, Misantropen, Den lilla sjöjungfrun, Fanny och Alexander, Det blåser på månen och Guds olydiga revben. Senast har Ellen setts i titelrollen i dramatiseringen av Kristina Sandbergs trilogi om Maj i regi av Ellen Lamm och i Liv Strömquist tänker på sig själv i regi av Ada Berger.

På film och i tv har Ellen Jelinek bland annat setts i Harrys döttrar, Underbar och älskad av alla, Cockpit, Hinsehäxan, Äkta människor, En pilgrims död och Fröken Frimans krig.

Jeremy Carpenter är utbildad vid Guildhall School of Music and Drama i London. På Kungliga Operan har han framträtt som Philippe i Rufus Wainwrights opera Prima Donna, Danilo i Glada Änkan och nu senast Dr. Pangloss i Bernsteins Candide. Dessförinnan som Marquis de la Force i Poulencs Karmelitsystrarna, titelrollen i Don Giovanni,  Zhou Enlai i John Adams Nixon in China, Escamillo i Carmen och Gérard i Andrea Chénier.

Rollen som Protector i George Benjamins Written on Skin har Jeremy gjort i Kungliga Operans uppsättning och med Festival d’Aix-en-Provence och på Bolsjojteatern i Moskva. Jeremy har vidare framträtt på bl a Royal Opera House Covent Garden, Grand Theatre de Genève, Glyndebourne Festival Opera samt Folkoperan (Pärlfiskarna och La traviata) och Malmö Opera (Escamillo). Han är även en flitigt verksam och ofta anlitad konsertsångare.

Stipendierna ur Gunn Wållgrens minnesfond utdelas gemensamt av Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan och Kungliga Musikaliska Akademien. 2021 års mottagare av Gunn Wållgren-stipendiet har utsetts av fondens styrelse i vilken ingår VD Birgitta Svendén, Kungliga Operan, Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare Kungliga Dramatiska Teatern, Ständige sekreteraren Fredrik Wetterqvist, Kungliga Musikaliska Akademien och Stf chef för stiftelser Helena Wallenberg, SEB. Minnesfonden är instiftad av framlidne teaterkritikern Sven Ståhl.

 

Kontakter

Bilder

Ellen Jelinek och Jeremy Carpenter, årets Gunn Wållgren-stipendiater. Foto: Dramaten/Sören Vilks och Kungliga Operan/Carl Thorborg
Ellen Jelinek och Jeremy Carpenter, årets Gunn Wållgren-stipendiater. Foto: Dramaten/Sören Vilks och Kungliga Operan/Carl Thorborg
Ladda ned bild

Om

Kungliga Operan
Kungliga Operan
Box 16094
103 22 Stockholm

08-791 43 00https://www.operan.se/

Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.

Följ Kungliga Operan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan

Hösten på Kungliga Operan – en helande kraft i en orolig tid11.4.2024 11:07:29 CEST | Pressmeddelande

Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson. »Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren. Höstens biljetter släpps den 2 maj.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye