Ellen MacArthur Foundation prisas som Årets Havsvän av Håll Sverige Rent

Idag delades priset Årets Havsvän ut av Håll Sverige Rent. Ellen MacArthur Foundation prisas för det hedersamma arbetet med att skapa en cirkulär ekonomi och stoppa nedskräpningen av haven.
Mats Linder tar emot priset som Årets Havsvän 2018 för Ellen MacArthur Foundations räkning av förra årets Havsvän minister Isabella Lövin.

– Vikten av Ellen MacArthur Foundations arbete kan inte nog understrykas. Begreppet om att det kan finnas mer plast än fisk i havet år 2050 är något som de flesta känner till idag, och det gör att människor förstår allvaret i situationen, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Hederstiteln Årets Havsvän går till en person, ett företag eller en organisation som genom handling och nytänkande bidragit till ökad förståelse, insikt eller kunskap för ett renare hav, fritt från plast. Det är för andra året som hederstiteln delas ut. Förra Årets Havsvän minister Isabella Lövin närvarade vid ceremonin och räckte över diplomet till Mats Linder, representant för Ellen MacArthur Foundation.

Motiveringen för årets vinnare Ellen MacArthur Foundation lyder:

”För det massiva opinionsarbete som bidragit till att omfattning av problemet med plast i havet faktiskt blivit tydlig. Formuleringen ”Om utsläppen fortsätter i den här takten kommer det vara mer plast än fisk i haven år 2050” har fått världen att reagera.”

– Att göra problemet med plast i haven begripligt och emotionellt är en viktig pusselbit i det förebyggande arbetet. Ellen MacArthur Foundations arbete med en cirkulär ekonomi är en stark drivkraft för ett renare hav, säger Johanna Ragnartz.

Priset delades ut av förra Årets Havsvän 2017, minister Isabella Lövin, på Håll Havet Rent-nätverkets mingelgala på Fotografiska i Stockholm. Nätverket vänder sig till organisationer och företag som vill vara med och skapa ett långsiktigt engagemang för rena hav och minskad nedskräpning.

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, telefon 076-941 01 89

Petra Holgersson, pressansvarig Håll Sverige Rent, 072-5654405

FAKTA
Håll Havet Rent-nätverket startade i april 2017 på initiativ av stiftelsen Håll Sverige Rent. Nätverket är en samverkansplattform för olika aktörer, främst från näringslivet, som gemensamt vill hitta lösningar och skapa förutsättningar för att minska nedskräpningen av framförallt plast, som hamnar i våra hav. Håll Havet Rent-nätverket delar varje år ut priset Årets Havsvän.

Nu har vi resultat från Sveriges största plastexperiment9.4.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Plastexperimentet är ett rikstäckande forskningsprojekt där Håll Sverige Rent, Vetenskap & Allmänhet och Göteborgs universitet samarbetar för att kartlägga hur mycket plastskräp det finns i olika miljötyper. Med hjälp av privatpersoner, föreningar och skolelever har vi under två år undersökt en area på nästan 830 000 kvadratmeter och samlat in 60 000 plastobjekt. Resultatet från medborgarforskningen visar att fimpar, förpackningar och plastpåsar är de identifierade plastskräp som är vanligast.