Ellen Rasmussen dominerade när Sverige slog Tjeckien i EFT: "Hon fick köpa bratwurst i Prag"

Det var inledningarnas match i periodform när Sverige vann mot Tjeckien med 10-7. Matchens stjärna var Ellen Rasmussen som glänste med sina fyra assist.

Matchens lirare Ellen Rasmussen gjorde fyra assist i segern mot Tjeckien.

Det tog bara 40 sekunder innan Sverige hittade nätet då Moa Gustafsson inte var sen med att straffa det vitklädda efter Ellen Rasmussens brytpassning.

Där började förstakedjans produktion och därmed var det logiskt också att firma Ellen Rasmussen och Moa Gustafsson fixade andra målet för blågult före pausvisslan. Den svenska ledningen kunde dock varit större.

Men istället skulle det bli ett rejält målkalas i andra – åt båda håll. Tjeckien började starkast och på bara några minuter hade underläge vänts till ledning. Då vaknade Sverige igen och assistdrottningen, Ellen Rasmussen, levererade en av helgens vackraste assist.

– Backen kom ut ganska aggressivt och jag drog den mellan klubban och skon. Hon fick köpa bratwurst i Prag på den, säger Ellen Rasmussen och ler stort.

Serveringen låg fint till Maja Wiström som tryckte till på volley satte sitt första mål i A-landslaget vilket betydde 6-4.

– Jag spelar hellre fram än att göra mål men det är kul med mål också. Skönt att kunna bocka av det så man slipper springa runt att tänka på när målet kommer, säger Maja Viström.

Hon var dock inte ensam om att göra sitt första mål. Madeleine Karlsson vilade helt förra matchen men fick förtroendet i dag och satte 7-5-målet i debuten.

00.40 1-0 Moa Gustafsson (Ellen Rasmussen)
07.47 1-1 Michaela Kubeckova
12.24 2-1 Moa Gustafsson (Ellen Rasmussen)

02.31 3-1 Ellen Bäckstedt (Moa Andersson)
02.52 3-2 Vanessa Rebecca Keprtova
03.05 3-3 Martina Repkova (Eliska Krupnova)
04.19 3-4 Michaela Kubecekova (Eliska Chuda)
06.37 4-4 Klara Loneberg (Sandra Boric Svärd)
11.49 5-4 Wilma Johansson (Ellen Rasmussen)
15.54 6-4 Maja Wiström (Ellen Rasmussen)*
17.47 6-5 Vanessa Rebecca Keprtova (Eliska Krupnova)
19.10 7-5 Madeleine Karlsson (Klara Loneberg)*

02.18 8-5 Klara Loneberg (Ida Sundberg)
10.02 9-5 Maja Viström (Moa Gustafsson)
10.08 9-6 Denisa Ratajova (Eliska Krupnova)
11.59 10-6 Amanda Delgado Johansson (Emelie Wibron)
15.53 10-7 Eliska Chuda (Eliska Trojankova)

*Första målet i A-landslaget

Matchens lirare Ellen Rasmussen gjorde fyra assist i segern mot Tjeckien.

Straffdramatik när Växjö vann guld i Svenska Cupen6.11.2021 18:47:28 CET | Pressmeddelande

Det blev stor dramatik när Växjö IBK och Pixbo Wallenstam IBK möttes i finalen av Svenska Cupen under lördagseftermiddagen i Gavlehov. Pixbo var länge i förarsätet i målprotokollet men Växjö kom tillbaka - och kunde till slut vinna efter straffavgörande. "Jag är bara så himla glad. Vi gör inte en superbra match, vi avslutar den tredje perioden bra men från halva första perioden och under hela den andra perioden så är vi inte så bra och Pixbo har oss i ett bra grepp", säger Växjös Markus Jonsson.

Dramatik när Thorengruppen IBK vann Svenska Cupen6.11.2021 15:22:26 CET | Pressmeddelande

Thorengruppen IBK och Pixbo Wallenstam IBK möttes under lördagen i en dramatisk och historisk final när vinnaren av Svenska Cupen korades i Gavlehovshallen, Gävle. Men det krävdes förlängning för att skilja lagen åt - och väl där vann Thorengruppen och tog hem pokalen i Svenska Cupen. "Det var en otroligt svängig match. Det känns som att det kunde ha gått hur som helst där ett tag. När det ska till att avgöras så är det vi som drar det längsta strået så det var skönt", säger Thorengruppens Maja Viström.