Ellencentret får 550 000 kronor av HM Drottning Silvias stiftelse

HM Drottningens stiftelse ''Care About the Children'' har som syfte att verka för en värld där alla barn får sina mest grundläggande behov uppfyllda – som till exempel att få växa upp i en trygg och sund miljö. Nu har stiftelsen tilldelat Ellencentret 550 000 kronor i bidrag för att utöka stödet till unga som är utsatta för sexuell exploatering.

– Ellencentret finns för alla men vi vet att särskilt flickor löper en högre risk att utsättas. De vi möter berättar ofta om erfarenheter av olika former av sexuell exploatering och samtidigt om ett bristande stöd. Tyvärr finns stora luckor när det gäller kunskap, bemötande och behandling av denna målgrupp. Det vill vi ändra på och därför är det här bidraget välkommet, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på 1000 Möjligheter, som driver Ellencentret.

Till Ellencentret kommer många via chatten, som bemannas av psykolog. Chatten fungerar som ett lågtröskelstöd där man anonymt kan få stöd och hjälp i sin situation, oavsett var i landet man bor. Om den stödsökande vill erbjuds man en fortsatt chattkontakt med en specialutbildad volontär, för att få utrymme att berätta om sina erfarenheter och så småningom också våga uppsöka stöd IRL – i den mån sådant finns att få. Stödsökande som bor i närheten av Stockholm kan komma till Ellencentrets mottagning för att få exempelvis traumafokuserad behandling av de psykiska symtom som uppstått som en konsekvens av våldet och utsattheten.

– Ellencentret är en värdefull verksamhet som ger ett organiserat stöd med gott resultat för en mycket utsatt grupp.Vi är glada över att kunna stödja en organisation som synliggör dessa unga, och erbjuder en lågtröskelingång till att få hjälp. Att de i tillägg bidrar med ökad kompentens hos andra professionella är ett stort plus då samarbeten mellan dem som arbetar mot samma mål är enda vägen framåt, säger Therese von Blixen, verksamhetschef på Care About the Children.

Bidraget från Care About the Children ska användas både till att utöka chattens öppettider och till att erbjuda mer utbildning och rådgivning för att på så sätt öka tillgången till kompetent stöd för unga utsatta som bor utanför Stockholm eller andra storstadsregioner.

– Vi är mycket tacksamma för bidraget som kommer att göra stor skillnad i många ungas liv. Så länge samhället inte lyckas förebygga och förhindra sexuell exploatering så är vi skyldiga att erbjuda ett lättillgängligt skydd och stöd åt dem som blir utsatta. Ingen ska behöva lida ytterligare för att samhället inte klarar av att stoppa mäns och killars efterfrågan på kvinnor och barn, säger Zandra Kanakaris.

Stiftelsen 1000 Möjligheter är en idéburen organisation som stöttar och stärker unga och arbetar förebyggande för ett jämställt samhälle fritt från våld. Stiftelsen driver två verksamheter: ungarelationer.se, som motverkar killars våld mot tjejer och våld i ungas relationer, samt Ellencentret, som arbetar med unga utsatta för prostitution och människohandel.

Ungarelationer.se kommenterar BRÅs rapport om våld29.10.2021 08:59:32 CEST | Pressmeddelande

I dag kom Brottsförebyggande rådets rapport ”Våld i ungas parrelationer”. Slutsatserna är i stort sett de väntade och i linje med de krav som Stiftelsen 1000 Möjligheter länge har fört fram. Brå nämner specifikt att det finns ett behov av att stödorganisationer inom civilsamhället, som erbjuder anonymt stöd vid våld och våldsrelaterade problem hos unga, ges möjlighet till en stabil och långsiktig verksamhet. Där har den nationella stödplattformen Ungarelationer.se – som startade redan 2019 – en nyckelroll och det som nu behövs är en långsiktig finansiering av det arbetet.

Ett år senare – killars våld mot tjejer har förvärrats under pandemin30.3.2021 08:09:00 CEST | Pressmeddelande

Det har gått ett år sedan Kunskapscentret för unga relationer, KUR, bildades och släppte sin första rapport om killars våld mot tjejer. Rapporten bygger på fakta och erfarenheter från Ungarelationer.se, Sveriges nationella stöd- och kunskapsplattform för att motverka våld i ungas relationer. Ett år senare är siffrorna fortfarande nedslående och behovet av stöd stort. Pandemin har gjort situationen än värre.

Webbplats ska lära ut att ''Svartsjuka är inte romantiskt''2.2.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

För femte året i rad genomförs nu kampanjen Svartsjuka är inte romantiskt. – Med kampanjen vill vi väcka eftertanke hos unga och få dem att fundera över hur deras relationer ser ut och vad som kännetecknar en bra relation. Vi vill också bredda kunskapen hos vuxna när det gäller våld i ungas relationer, säger Linnéa Björk, Länsstyrelsen Västra Götaland. Kampanjen pågår under februari och mars.