Ellinor Bjennbacke ny Politik- och analys-chef på Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer förstärker sitt samhällspolitiska arbete genom att rekrytera Ellinor Bjennbacke som chef för förbundets nya avdelning för Politikutveckling och analys. Ellinor har en bakgrund bland annat som näringspolitisk chef på IT&Telekomföretagen inom Almega.

– Vi är mycket nöjda att ha rekryterat Ellinor Bjennbacke som chef för vår nya avdelning Politikutveckling och analys. Med Ellinors samlade erfarenheter och kompetens tillsammans med förbundets övriga kapacitet stärker vi nu Sveriges Ingenjörers påverkansarbete, säger förbundsdirektör Richard Malmborg.

Ellinor Bjennbacke har en gedigen bakgrund från opinionsbildning, kommunikation och politik kopplat till bland annat IT- och digitaliseringsfrågor. Närmast kommer hon från Com Hem där hon var PA-ansvarig. Dessförinnan arbetade hon som näringspolitisk chef på IT&Telekomföretagen. Ellinor har även jobbat med pressfrågor på JM AB och ICA AB samt jobbat på Näringsdepartementet, för dåvarande infrastrukturminister Ulrica Messing.

– Jag är väldigt glad att ta steget över till Sveriges största akademikerförbund. Ingenjörerna är en av våra allra viktigaste yrkesgrupper och har mycket stor betydelse för den digitala och tekniska utvecklingen. Deras insatser spelar en avgörande roll för både Sveriges konkurrenskraft och för att hantera stora samhällsutmaningar, säger Ellinor Bjennbacke.

Avdelningen för Politikutveckling och analys är ett delresultat av en verksamhetsöversyn på förbundets kansli som syftar till ökat fokus på medlemsnytta och påverkan. Avdelningen kommer att driva förbundets politikutveckling men även ansvara för omvärldsbevakning och samhällskontakter.

Ellinor Bjennbacke tillträdde sin nya tjänst den 20 augusti och ingår i förbundskansliets ledningsgrupp.

För mer information:

Ellinor Bjennbacke chef Politikutveckling & analys, 076-80 100 88