Elnätspersonal i full beredskap i åskdrabbade områden

E.ON förstärker sin bemanning av personal både ute på lokala kontor och i driftcentralerna. Skälet är de åskoväder som drar fram över södra och mellersta Sverige och som riskerar att orsaka strömavbrott.

- Säkerheten kommer alltid först och vi har aldrig personal ute om det inte gjorts en riskbedömning först, säger Daniel Svensson, vakthavande ingenjör på E.ON Energidistribution

Beredskapen höjs lokalt i norra Skåne, Blekinge, Kronobergs län, östra Småland inklusive Kalmarområdet, samt i Norrköping.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister. Övriga hänvisas till Kundservice tel 0771-22 24 24 eller Felanmälan tel 0771-880022.

Energimyndigheten beviljar E.ON 12,8 MSEK till banbrytande pilotprojekt för att minska utsläppen från uppvärmning24.2.2020 09:02:54 CETPressmeddelande

E.ON inleder testborrningar i Malmö för att undersöka förutsättningarna att bygga Sveriges första djupgeotermianläggning som är direkt kopplad till fjärrvärmenätet. Om allt går som planerat står anläggningen klar 2022 och levererar förnybar och resurseffektiv värme till fjärrvärmekunderna. Energimyndigheten stöttar pilotprojektet med 12,8 MSEK, projektets totala budget uppgår till 57 MSEK.

Stora köp av elflexibilitet genomförda via E.ONs digitala handelsplats SWITCH13.2.2020 10:30:00 CETPressmeddelande

Med målet att möjliggöra tillväxt trots den kapacitetsbrist som råder i vissa delar av landet, introducerade E.ON under 2019 en digital handelsplattform för nätkapacitet – SWITCH. Och plattformen fyller sitt syfte. Sedan januari i år har energi om över 2,5 GWh köpts via handelsplattformen i Uppsala och på Gotland. Det motsvarar den normala årsförbrukningen av el i 1 000 lägenheter.