Elolycka utanför Junsele

Vid lunchtid på tisdagen inträffade en elolycka i Norrånäs väster om Junsele i Sollefteå kommun.

Det var i samband med ett ombyggnadsprojekt som en montör drabbades av strömgenomgång. Personen var vid medvetande när ambulansen anlände till platsen.

- Vi har i nuläget inte mer information om den skadade eller olyckans förlopp, säger Johan Aspegren, kommunikationschef på E.ON Elnät.

E.ON kommer att göra en grundlig utredning. Polis har varit på plats och olyckan kommer att anmälas till Arbetsmiljöverket och Elsäkerhetsverket.

För ytterligare information, kontakta Johan Aspegren, kommunikationschef E.ON Elnät, telefon 070 -655 58 75

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.