Elva hållbara upplevelser i Göteborg

Som världens mest hållbara stad att besöka 2021, utsedd av Lonely Planet, erbjuder Göteborg många härliga hållbara upplevelser att njuta av i och runt staden. Tågförbindelserna hit är bra, nästan alla hotell är miljödiplomerade och du promenerar med lätthet runt till det mesta. Naturen finns runt knuten eller för den delen mitt i stan. Här ger vid dig elva upplevelser för en grönare svemester nu i sommar.

Lets Boat, hyr din egen elbåt i Göteborgs kanaler. Copyright: Happy Visuals/Goteborg & Co

Hitta ut – ett nytt sätt att upptäcka Göteborgs Skärgård - NYHET
Nu kan du upptäcka nya spännande platser på öarna i Göteborgs skärgård samtidigt som du motionerar, letar checkpoints och har chansen att vinna priser. För första gången inkluderas Göteborgs vackra skärgård i Hitta ut och blir en ny satsning för både ö-bor, skola och besökare. 50 Checkpoints placeras ut på öarna Björko, Hönö, Öckerö, Brännö, Styrsö, Donsö och Vrångö. Vid varje checkpoint finns en kod som man kan registrera på sitt konto, med chans att vinna fina priser. Deltagandet sker via en fysisk karta som kan hämtas på bland annat turistbyrån i Göteborg, Infopoints i skärgården eller via appen Hitta ut som är gratis att ladda ner. Lär mer på www.hittaut.nu

Sightseeing med elbåtar - var din egen kapten - NYHET
Från och med april 2021 kan du hyra elbåt hos Let’s Boat och upptäcka Göteborg från dess historiska kanaler. Båtarna, som ligger vid Lejontrappan i Stora Hamnkanalen, rymmer tolv personer och du kan ta med din egen mat för en picknick på båten. Sittdynor och flytvästar från barn till vuxenstorlek finns. Du kan själv välja hur länge du vill hyra. Boka här.

Skaldjursfiske i Göteborgs skärgård

Från april till oktober kan du fiska dina egna skaldjur på Hönö i Göteborgs norra skärgård. Efter turen kan du antingen ta hand om fångsten själv eller få den tillagad och avnjuta en supé på någon av de fina restaurangerna i hamnen. Kastor Boat trips använder hållbara lokalt byggda båtar med bränslesnåla motorer och använder spökgarn som öppnar tinorna och släpper ut fångsten om de skulle förloras. Dykarklubben på ön, Divers Against Ghost Nets, hjälper till att hitta redskap på havets botten om en tina förlorats. Till Hönö, en halvtimme från centrala Göteborg, tar man sig med buss eller bil och sedan färja.

Hyr en egen kajak med de nya Kajakomaterna - NYHET
Svenska Point65 Kayak Centers, som redan driver ett 20-tal bemannade kajakuthyrningar runt om i Sverige kommer till sommaren ha helt nya kajakomater på plats i Göteborg med omnejd. Varje kajak är utrustad med flytväst och när man hyr får man ett mejl med instruktioner och tips för hur man framför kajaken på ett säkert sätt. Du bokar via en app och kan hämta din kajak själv på Ringön där den första kajakomaten planeras att öppna i månadsskiftet juni/juli. Mer information: https://point65.se/pages/kayakomat-1

Fler platser att mötas på i city - NYHET
Nu finns det 16 platser i Göteborg som gör det lättare att umgås utan att det kostar något.Satsningen ”Din plats i staden”kom till som en del av Göteborgs 400-årsjubileum och har också fått extra medel med anledning av covid-19. Med fler utomhusplatser och miljöer blir det lättare att umgås inne i stan under pandemin. Till exempel på Holländareplatsen där man kan slå dig ner i en skön solsoffa, ta med något att äta eller utmana en vän eller främling i ett parti schack. Schackpjäser finns att låna från en lokal verksamhet. Se alla platser här: https://stadsutveckling.goteborg.se/dinplats/

Trädtälta nära Pilgrimsleden
Om du vill komma riktigt nära naturen kan du bo i trädtält vid Björsjöås i Vättlefjäll, 15 kilometer norr om Göteborg. Pevon Ecoturism erbjuder lärande, levande upplevelser utomhus som bygger på samarbete med lokala aktörer. Antingen kan du göra övernattning i trädtältet som ett äventyr i sig eller så går du sträckan Storås – Jennylund på Pilgrimsleden och övernattar längs vägen. Här kan du också boka guidade turer i vildmarken eller boka in att laga din egen middag över öppen eld. Läs mer och boka.

Upptäck ny utomhuskonst i city - NYHET
Göteborg svämmar över av konst i det offentliga rummet, bland annat finns runt hundra stora väggmålningar av olika slag. Till Göteborgs 400-årsdag den 4 juni blev sju nya konstverk från Artscape klara liksom den 21 kilometer långa konstrundan inom projektet Sätt färg på Göteborg. 21 kilometer konst är en gång/cykelsträcka mellan Blå Stället i Angered och Röda sten som är kantad av muralmålningar, banderoller och färgglada tunnlar. Projektet fokuserar på social hållbarhet och startades för att binda samman staden,samtidigt som det ger jobb och involverar ungdomar i stadsutveckling. https://www.goteborg2021.com/aktuellt/mer-gatukonst-fran-artscape-nar-goteborg-firar-400-ar/

Besök hållbara Liseberg
Liseberg har äntligen öppnat sina portar igen med nya stora satsningar på Kaninlandet och nya restauranger. Liseberg är inte bara Nordens största nöjespark, de har också som mål att bli världsledande inom hållbar parkverksamhet till år 2025. Alla parkens attraktioner drivs på 100 procent förnybar energi, bland annat från deras eget vindkraftverk, men också genom att återvinna energi från attraktioner. På Liseberg kan du äta på KRAV-märkta restauranger, unna dig ekologisk sockervadd och vinna miljömärkt choklad. Varje år källsorteras ungefär 2000 ton avfall, och matavfall blir biogas. https://www.liseberg.se/hallbarhet/

Secondhandrunda i stadsdelarna
Göteborg har många fina secondhand-butiker. Botanisera bland vintage- och secondhandaffärer i Göteborgs olika stadsdelar och passa även på att fika och äta på ställen med hållbarhet i fokus. Upptäck mer av Göteborg och ta dig över bron till Hisingen. Gå av vid Hjalmar Brantingsplatsen. Norr om hållplatsen ligger Björkåfrihet, CG Antikmarknad, Goa tider och många fler. Ta dig söder ut för noga utvald vintage på Kvillehyllan och Melins retro. Eller ta dig till Majorna och besök Majornas saker från förr, Fabriken, Gbg Deco, Tracks Recycle med flera. Här finns också fik och restauranger med vegetarisk och vegansk mat som Blackbird, Kafé Gapet och Musikens Hus & Café Hängmattan.https://www.goteborg.com/guider/second-hand-och-vintage-i-goteborg/

Gör-det-själv-måltid - Bordet på Gunnebo Slott och Trädgårdar
Boka bordet på Gunnebo och få en annorlunda, naturnära matupplevelse där du och ditt sällskap lagar maten själv. Njut av köksträdgårdens fina råvaror, nybakat bröd från bageriet och en eller annan egenplockad ört. Kaffehus och Krog är Gunnebos KRAV- certifierade restaurang och kafé med 99,4 % ekologiska råvaror. Det rejäla bordet med bänkar är placerat vid idylliska Stensjön. Du kan också beställa en egen Gunnebo-kock. Bokningsbart maj – september.

Vandra från Garveriet i Floda och bo på Öijared
Runt om Göteborg finns många ställen där natur och hållbarhet möts i harmoni. Garveriet i Floda är ett av sådant ställe. På entréplan möts du av café, restaurang och bageri där den stora vedeldade ugnen är hjärtat av verksamheten.Efter en hållbar lunch på Garveriet tar du dig via vandringsled till Öijared Resort där ytterligare avslappning väntar i form av spa, bad och ekologisk hudvård av Maria Åkerberg. Garveriet erbjuder vandringspaketen ’Traska’ och ’Ströva’ där mat, spa och boende på Garveriet och Öijared ingår. Läs mer och boka. https://oijared.se/paket/vandringspaket/

Mer information om det hållbara Göteborg hittar du här: https://www.goteborg.com/guider/varldens-mest-hallbara-destination/

Ett av Artscape-konstverken i Göteborg. Fotograf: Gustav Törnqvist
Bordet på Gunnebo. Fotograf: Tina Stafren

Göteborgs Kulturkalas 2021 – det största minsta någonsin30.6.2021 11:39:52 CEST | Pressmeddelande

När Göteborgs Kulturkalas drar igång den 20–22 augusti är det det minsta och samtidigt det största någonsin. Med nyheten Kulturpresenten, där du bokar och får hem din alldeles egna kulturupplevelse, och med programpunkter på 70 platser över hela Göteborg. Standup på Kajskjul 8, streamade konserter, konstvandring i Hammarkullen och Breakdance i Kviberg, välj din favorit från årets Kalas!