Elva idrotter möts om hallfrågan i Sundsvall

Det finns ett stort behov av hallar och träningsanläggningar runt om i Sundsvalls kommun. Tisdagen den 11 februari möts därför representanter från elva idrotter samt företrädare för RF-SISU Västernorrland för att tillsammans lyfta problematiken och diskutera vägen framåt.

Representanter från elva olika specialdistriktsidrottsförbund (SDF) möter under tisdagen den 11 februari styrelserepresentanter från RF-SISU Västernorrland för att diskutera behoven kring hallar och anläggningar i Sundsvalls Kommun. Mötet är en uppföljning av en tidigare träff i höstas då SDF-representanterna var enade om att frågan är prioriterad att jobba vidare med. Behovet av tillgängliga idrottsmiljöer är skriande samtidigt som stora grupper av barn och ungdomar rör sig för lite.

- Vi vill ta reda på hur vi som företräder idrotten kan vara med och bidra till att komma framåt i detta. Vi behöver samla ihop oss och de olika idrotterna och prata om hur vi kan jobba tillsammans, säger Ulf Näslund, ordförande i RF-SISU Västernorrland.

Han fortsätter:
- Vi strävar efter att få en samsyn. Målet är att tillsammans hitta en väg och strategi framåt för hur vi kan gå vidare med eventuellt ytterligare möten med berörda aktörer som till exempel kommunen.

Deltagande idrotter som anmält sig till träffen är:

Mellannorrlands Basketdistriktsförbund
Västernorrlands Innebandyförbund
Medelpads Ishockeyförbund
Västernorrlands Parasportförbund
Medelpads Friidrottsförbund
Mellannorrlands Bilsportförbund
Nedre Norrlands Karateförbund
Medelpads Fotbollförbund
Mellersta Norrlands Konståkningsförbund
Gymnastikförbundet Mitt
Korpen Västernorrland

Mötet startar kl 18.00 i konferenslokalen Bollen i Nordichallen, Sundsvall.

Ulf Näslund, ordförande RF-SISU Västernorrland
070-654 13 20, ulf@naeslund.se

Li L'Estrade, kommunikatör RF-SISU Västernorrland
010-476 49 11, li.lestrade@rfsisu.se

RF-SISU Västernorrland är Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarnas regionala organisation i Västernorrlands län. Vi företräder, utvecklar, utbildar och stödjer idrottsföreningar och specialidrottsdistriktsförbund i länet.

Lokala idrottssamarbeten för ökad inkludering19.2.2020 06:58:00 CETPressmeddelande

Efter flera års samarbete växlar Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet nu upp samarbetet med ökad inriktning på inkludering, vilket båda organisationerna under en längre tid arbetat intensivt med på varsitt håll. Insatserna kommer framförallt att ske på lokal nivå, där idrottsrörelsens regionala organisation RF-SISU distrikten och hotellen har möjlighet att samarbeta utifrån de förutsättningar som råder på respektive ort.

1 miljon kronor delas ut i stipendier på Riksidrottsmuseum 15 februari12.2.2020 15:27:34 CETPressinbjudan

Sex idrottsföreningar tar på lördag den 15 februari emot Tore A Jonassons stiftelses stipendium à 100 000 kronor på Riksidrottsmuseum i Stockholm. Föreningarna är från Blekinge, Gotland, Jämtland, Stockholm, Västerbotten och Värmland och representerar olika idrotter. Vid samma tillfälle delas också två konststipendier om 200 000 kr ut. De går till konstnärerna Karin Wikström och Christian Simonsson.