EM-brons till Daniela Gherman

Daniela Gherman tog brons i ryckmomentet i tyngdlyftning i 64 kg-klassen på EM.
Isaac Julián Morillas Sánchez

Sörby BoIS-lyftaren Daniela Gherman suktade efter medalj på EM i albanska huvudstaden Tirana. Och drömmen blev verklighet. Även om det började trögt. Hon gick in på 93 kg i ryck och bommade. Det innebar ett prekärt läge inför andra lyftet.

Daniela Gherman tog sig samman på ett imponerande sätt och kämpade in 93 kg. Det innebar häng på medaljerna i ryckmomentet. När norskan Märit Aardalsbacke, som tagit 93 kg före svenskan, inte klarade sina 95 kg öppnades medaljmöjligheterna ordentligt.

Med ett mycket starkt tredjelyft på 96 kg säkrade Daniela Gherman sin ryckmedalj. Det fanns även en chans på silvret när Nuray Gungor, Turkiet, missade sitt lyft på 99 kg. Men hon tog det sedan i sitt sista försök och därmed blev det brons till Sverige.

Inför stötmomentet hade Daniela Gherman ett bra läge för ytterligare medaljer men det ville sig inte riktigt. Det blev först en miss på 111 kg, sedan klarade hon samma vikt. För att till sist missa 113 kg.

Det innebar en sjundeplats i stöt och fyra sammanlagt.

- Det är klart det är positivt och att jag är glad. EM-brons är kul för Sverige och mig. Men jag hade velat ha med mig mina bästa vikter och guld. Stöten skulle jag ha tagit högre vikter i, säger Daniela Gherman och fortsätter:

- Jag är ganska kritisk mot mig själv men jag kommer säkert vara ännu gladare senare. Det var en bra kamp och nervöst såklart. Jag tycker Sverige är värt en medalj. Det var bra coachning och lite tur som gjorde det.

Alla bilder fria att publiceras med fotografens namn.