EM-brons till Ida Eriksson

Under tisdagdagskvällen tog svensk judos framtidshopp Ida Eriksson brons på U23-EM i Porec, Kroatien. Eriksson kammade hem det välförtjänta bronset efter en lång match mot ryskan Dali Liluashivili. Bronset blev Erikssons första europeiska mästerskapsmedalj!
Ida Eriksson (vitt) tar brons vid U23-EM efter rysaren mot Dali Liluashivili från Ryssland. Foto: EJU.

-        Det var jätteskönt förstås och ett kvitto på att träningarna har gått framåt även fast vi inte kunnat sparra internationellt som vi brukar. Det känns skönt att veta att vi har tränat på rätt grejer, säger Ida Eriksson.

Ida Eriksson, -70 kg, inledde turneringen strålande med en ipponseger (full poäng) genom fasthållning mot nyblivna junior-EM-tvåan portugisiskan Joana Crisostomo. Eriksson förlorade sedan den efterföljande kvartsfinalen mot Gioia Vetterli från Schwiez.

I återkvalet fick Eriksson revansch i dubbel bemärkelse när hon besegrade ryskan Ksenia Zadvornova på ippon genom ett halslås. Senast de två möttes, på en europacup förra hösten, var det Zadvorona som vann över Eriksson på just ett halslås. Nu drog Eriksson det längsta strået och segern gjorde henne klar för bronsmatch.

Bronsmatchen blev en lång rysare mot Dali Liluashivili från Ryssland. Vid full tid hade ingen tagit poäng och matchen gick vidare till golden score. Där lyckades Eriksson tillslut få till ett kast som innebar vinst och hennes första europeiska mästerskapsmedalj!

-        Jag har varit i bronsmatch både på kadett-EM och europaungdoms-OS tidigare men då förlorat bronsmatchen och kommit femma. Det var skönt att äntligen få vinna bronsmatchen, fortsätter Eriksson.

Förbundstränare Viktor Carlsson är imponerad över Ida Erikssons insats:

-        Ida gick flera jämna matcher. Det är starkt av henne att lyckas hålla huvudet kallt och att i de avgörande situationerna fortsätta att hålla sig till planen - att hon inte blir allt för frustrerad och gör något dumt. Det tycker jag är en viktig anledning till att hon lyckas tippa över vågskålen på sin sida, vinna matcherna och därmed göra ett bra resultat!

Förberedelserna inför mästerskapet har varit annorlunda än tidigare år på grund av pandemin. Vanligtvis åker utvecklingsgruppen på flera internationella träningsläger och tävlingar men det här året har all förberedelse skett i Sverige. Det gör Ida Erikssons prestation på EM än mer anmärkningsvärd anser förbundstränaren.

-        Sverige är ett litet judoland med få landslagsaktiva. Därför är vi väldigt beroende av internationell sparring för att utvecklas. Ida har visat att hon kan prestera på en hög nivå fastän vi inte har haft optimala förberedelser under coronapandemin, säger Viktor Carlsson.

Om Ida Eriksson

Ida Eriksson är ett av framtidshoppen inom svensk judo. Hon ingår i Svenska Judoförbundets landslagsverksamhet, i utvecklingsgrupp senior, där målet är att så småningom ta klivet upp i seniorlandslaget. Hon är även uttagen i SOKs stödprogram Talang 2022. Ida Eriksson är trefaldig svensk mästare och har och deltagit vid flera internationella tävlingar. Medaljen på U23-EM är hennes hittills största internationella merit. Nu fortsätter hon sin satsning med siktet inställt på OS i Paris 2024.

Övriga svenska resultat

Matilda Nilsson, -70 kg, tog sig vidare från grundomgången och slutade på 7:e plats på U23-EM. Övriga svenskar åkte ut i grundomgången.

Under junior-EM tog sig ingen svensk vidare från grundomgången.