EM-brons till Lundholm – trots skidbrott: "Kämpat jättelänge för det här"

Under onsdagen kom Sveriges första medalj på skidorienterings-EM i Ryssland. Trots ett skidbrott vann Markus Lundholm brons på medeldistansen och efteråt var han väldigt nöjd: "Jag värderar det här bronset jättehögt."
Markus Lundholm mot EM-brons. Fri bild, men ange fotograf Timo Mikkola.

Den första svenska medaljen i Chanty-Mansijsk kom dag två då medeldistans med masstart stod på programmet.

På en riktigt tuff bana, där både uthålligheten och förmågan att orientera smart för att undvika alltför mycket klättring blev utslagsgivande, lyckades Markus Lundholm till slut bärga en bronsmedalj bakom ryssarna Sergej Gorlanov och Vladislav Kiselov.

- Jag värderar det här bronset jättehögt. Jag vet inte vad jag ska säga, jag har kämpat jättelänge för det här så jag är jätteglad, säger Lundholm.

Med en bana som mätte drygt 13 kilometer fågelvägen och hela 31 kontroller gällde det att vara med i orienteringsmomentet hela tiden och att minimera misstagen, något som Lundholm lyckades med till största delen.

- Det var ett tufft lopp. Det var jäkligt jobbigt med mycket stigning på branta och smala spår. Det var mycket vägval; man fick läsa på höjdkurvorna för att slippa åka uppför i onödan och jag genomförde allt bra så jag är jättenöjd, säger Lundholm.

På sista varvet av tre blev det dock lite dramatiskt när Lundholm valde ett litet och svårt spår där han fastnade med skidan och tappade några sekunder, något som dock inte påverkade slutresultatet.

- Längst ner i en backe fastnade skidan och gick av, men den gick att åka på så jag tog det försiktigt och tog mig i mål.

Närmast bakom Markus Lundholm följde Erik Rost som knep fjärdeplatsen i en spurtstrid mot norrmannen Jörgen Baklid.

I damklassen lyckades Magdalena Olsson bäst av svenskorna med en femteplats, 1 minut och 38 sekunder efter segraren Tatiana Oborina, Ryssland.

Olsson låg länge med i tätklungan, men bommade en kontroll och fick därefter kämpa för att komma ikapp igen.  Bland topp-10 fanns även sjuan Hanna Eriksson, åttan Isabel Salén och tian Linda Lindkvist.

På torsdag fortsätter EM med sprintstafett.

Resultat, EM, medeldistans (masstart)
Damer
1) Tatyana Oborina, Ryssland, 1.01.02, 2) Marina Vyatkina, Ryssland, +0.40, 3) Daisy Kudre, Estland, +0.50. Svenska placeringar: 5) Magdalena Olsson +1.38, 7) Hanna Eriksson +2.35, 8) Isabel Salén +3.15, 10) Linda Lindkvist +3.25, 11) Frida Sandberg +3.40, 21) Klara Yngvesson +8.03.
Herrar
1) Sergej Gorlanov, Ryssland, 59.42, 2) Vladislav Kiselev, Ryssland, +1.39, 3) Markus Lundholm, Sverige, +2.34, 4) Erik Rost, Sverige, +3.16. Övriga svenskar: 20) Rasmus Wickbom +8.16, 22) Linus Rapp +8.37, 27) Sixten Walheim +10.47.

Markus Lundholm mot EM-brons. Fri bild, men ange fotograf Timo Mikkola.
Markus Lundholm med sitt EM-brons. Fri bild (webbstorlek)

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.