EM i judo flyttas fram

Med anledning av coronavirusets spridning i Europa flyttas EM i judo fram till 19-21 juni. För regerande europamästaren Tommy Macias, bronsmedaljören från i fjol Anna Bernholm och övriga svenskar blir mästerskapet därmed den sista kvaltävlingen inför OS.
Tommy Macias och Anna Bernholm, medaljörer på EM/Europeiska spelen 2019. Bild endast för illustration. Bilden finns att hämta hos Bildbyrån. Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån.

Europeiska judounionen har tillsammans med Tjeckiska judoförbundet beslutat att flytta fram europamästerskapet i judo från 1-3 maj till 19-21 juni på grund av coronavirusets utbrott.

"Det är varken bra eller dåligt egentligen. Vi anpassar oss efter rådande omständigheter och har flera planer. Jag har väl sju olika planer tror jag", säger landslagschef Robert Eriksson.

"Fördelen för oss är väl att vi har en liten organisation vilket gör att vi ganska lätt kan anpassa oss. Vi kan ju egentligen samla alla och åka iväg i morgon om det skulle vara så", fortsätter Eriksson.

EM-resultaten kan bli avgörande i OS-kvalet

Under OS-kvalets andra del räknas de fem bästa resultaten på IJF-touren plus ett sjätte resultat från antingen masters eller EM. Den kvarvarande masters-tävlingen går i Doha 28-30 maj. Beroende på svenskarnas resultat på tävlingen kan resultatet från EM blir helt avgörande. Ett bra resultat på Doha masters, eller hög OS-ranking, kan innebära att en svensk står över EM. Ett sämre resultat på master innebär istället att resultatet från EM kan bli helt avgörande för den slutgiltiga OS-rankingen.

"Det som är bra är ju att det [europamästerskapet] går efter masters. Det är ju egentligen mest kvalpoängen man är ute efter i det här läget. Kommer du femma på masters får du nästan lika mycket poäng som om du vinner EM", säger Eriksson.

Så går OS-kvalet i judo till

Judon är en av de sporter som har längst OS-kval. Kvalet är indelad i två perioder;
period 1, från 25 maj 2018 till 31 maj 2019
period 2, från 1 juni 2019 till 31 maj 2020 (nu förlängt till 30 juni).

De fem bästa resultaten på IJF-touren och ett sjätte resultat från antingen masters eller kontinentala mästerskap (EM för svensk del) under respektive period räknas ihop, dvs totalt max 12 resultat. Resultaten under period 2 ger dubbelt så hög poäng som under period 1. För direktkvalificering till OS krävs en topp 18-placering, men det går även att komma in genom kontinental kvotplats eller wild card.

Utöver detta behöver den aktive även bli uttagen av Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) för att få sin OS-biljett. Kriteriet är att ligga på en nivå som motsvarar topp 8 i världen.

Antalet kvalplatser till OS:

• Värdlandet har 14 direktplatser.
  • Topp 18 på världsrankingen den 30 juni 2020 får en direktplats till OS (endast en per nation och viktklass, platsen är personlig)
  • 100 aktiva kommer att få en kontinental kvotplats utifrån världsrankingen den 30 juni 2020. Europa kan få max 13 herrar och 12 damer kvalificerade genom detta. Endast en aktiv per land kan få en kvotplats (direktkvalade räknas bort och därefter görs en ny lista med alla, oavsett kön och viktklass).
  • 20 platser går till wildcards (styrs av IOC:s regelverk)

Det innebär att totalt 386 judoka kommer få en plats till OS i Tokyo.