EM-kval basket, Sverige-Holland kl 14

EM-kvalets viktigaste match hittills när Sverige möter Nederländerna kl 14. Matcherna mot Nederländerna blir förmodligen avgörande för en plats i EM2022. Se Sveriges uppställning, läs om motståndet, hitta bilder och hur du följer matchen här.

Match: EM-kval, herrar: Sverige-Nederländerna

Tid: 14:00

Kanal: TV10/Viaplay

När Sverige och Nederländerna drabbar samman på fredag eftermiddag är båda lagen medvetna om hur viktig matchen är för det fortsatta avancemanget. Till och med FIBA hade svårt att på papper avgöra vilket lag som var mest formstarkt, när de i sin senaste power ranking placerade Nederländerna på plats 23 — och Sverige direkt efter på plats 24.

I det inledande kvalfönstret i februari gick båda därifrån med samma facit: En förlust mot Kroatien och en vinst mot Turkiet. Kampen i grupp D handlar i klassisk FIBA-stil om att inte komma sist, en plats som Turkiet för närvarande befinner sig i. Men med styrka i att Shane Larkin är tillgänglig för turkarna framöver är det få som inte tror att Turkiet kommer klättra ur den positionen, särskilt eftersom kvalbubblan är förlagd till deras hemmaplan. Det lämnar troligen Sverige och Nederländerna att göra upp om den sista biljetten.

Den första matchen lagen emellan spelas idag, den andra i EM-kvalets avslutande fönster i februari 2021.

Förbundskapten Hugo Lopez kommenterar matchen. – Jag tror att lagkemin är det viktigaste, eftersom vi har så många nya spelare, säger coach Lopez. Vi ska hålla det enkelt.

Många nya spelare beror på att Sverige har ett rekordantal spelare borta. Jerebko, Taylor och Eriksson spelar Euroleague. Centern Simon Birgander är kvar i sitt spanska klubblag, William Magarity har en axelskada och stjärnguarden Ludde Håkanson har Covid19.

Namn Nummer Född Längd Pos. A-landskamper Moderklubb Klubb 2020-2021
Denzel Andersson 1 1996 203 Forward 2 KFUM Hudik Varese (ITA)
Tobias Borg  6 1993  184  Guard  42  Södertälje BBK  Real Betis (SPA)
Christopher Czerapowicz  13 1991  199  Forward  21  Kvarnby BBK  Obradoiro (SPA)
Alexander Lindqvist 14 1991 205 Forward 54 Täby Basket Stjarnan (ISL)
Johan Löfberg 21 1995 200 Forward 10 Högsbo Basket Vichy (FRA)
Thomas Massamba 9 1985 185 Guard 120 KFUM Linköping Phoenix Brussels (BEL)
Melwin Pantzar 19 2000 190 Guard 3 Sigtuna BBK Valladolid (SPA)
Nicholas Spires 16 1994 210 Center 33 Tumba Basket Real Betis (SPA)
Adam Ramstedt 2 1995 210 Forward 15 Södertälje Norrköping
William Gutenius 66 1992 205 Forward - Lerum Borås Basket
Nathan Dawit 94 1994 195 Guard - Fryshuset Umeå BSKT
Tim Schüberg 0 1995 188 Guard 2 Blackeberg Norrköping Dolphins

Fria matchbilder att använda (publiceras löpande under matchen)

Nycklar till matchen med expert Andrew Pleick

Isac EricssonDigital Content Manager

Pressansvarig dam- och herrlandslagen EM-kval

Frågor kring innehåll på basket.se, våra sociala media samt bildrättigheter.

Tel:+46 (0)8-699 60 09isac.ericsson@basket.se