EM-kval: Sverige i ödesmatch mot Kroatien

Ikväll kl 18:30 på Hovet i Stockholm spelar Sverige en oerhört viktig match. Italien, Kroatien och Sverige står alla på två segrar och en förlust, en vinst inför 5000 hemmafans ikväll skulle rejält öka Sveriges chanser att nå EM. Kroatien är dock ett starkt lag, ledda av Amanda Zahuis lagkamrat i Prag, Marija Rezan.

Foto: Sofia Andersson M&F Foto

Basketfebern fortsätter i Sverige, ikväll kommer damlandslaget att spela inför 5000 åskådare på Hovet, nytt publikrekord för svensk dambasket. Det förra sattes i lördags i Borås i EM-kvalmatchen mot Italien. Men trots den stora publiken blir detta ingen lätt match för svenskorna.

I höstas blev det förvisso en knapp bortaseger (57-54) men Kroatien har visat att de är i storform genom att i lördags besegra Makedonien med 109-47. Bäst på plan är centern Marija Rezan som snittar 24 poäng och 10 returer hittills i EM-kvalet.

Sverige kommer från en förlust mot Italien (47-69) där anspänningen var stor och varken det defensiva eller offensiva spelet fungerade. Nu vill det till att nivån höjs för att kunna besegra Kroatien och därmed ta ett rejält grepp om andraplatsen i gruppen.

Åtta gruppsegrare och sex grupptvåor får vidare till EM i Lettland och Serbien. De sista matcherna spelas i november 2018 mot Italien och Makedonien på bortaplan.

EM-KVAL: SVERIGE-KROATIEN KL 18.30

PÅ HOVET

Ackreditering:

Robin Svensson

robin.svensson@basket.se

Följ matchen:

SVT2 kl 18:30

Radiosporten kl 18:30

Live stats: http://www.fiba.basketball/womenseurobasket/qualifiers/2019/1402/Sweden-Croatia

Foto: Sofia Andersson M&F Foto

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.