EM-kval: Sverige i ödesmatch mot Kroatien

Ikväll kl 18:30 på Hovet i Stockholm spelar Sverige en oerhört viktig match. Italien, Kroatien och Sverige står alla på två segrar och en förlust, en vinst inför 5000 hemmafans ikväll skulle rejält öka Sveriges chanser att nå EM. Kroatien är dock ett starkt lag, ledda av Amanda Zahuis lagkamrat i Prag, Marija Rezan.

Foto: Sofia Andersson M&F Foto

Basketfebern fortsätter i Sverige, ikväll kommer damlandslaget att spela inför 5000 åskådare på Hovet, nytt publikrekord för svensk dambasket. Det förra sattes i lördags i Borås i EM-kvalmatchen mot Italien. Men trots den stora publiken blir detta ingen lätt match för svenskorna.

I höstas blev det förvisso en knapp bortaseger (57-54) men Kroatien har visat att de är i storform genom att i lördags besegra Makedonien med 109-47. Bäst på plan är centern Marija Rezan som snittar 24 poäng och 10 returer hittills i EM-kvalet.

Sverige kommer från en förlust mot Italien (47-69) där anspänningen var stor och varken det defensiva eller offensiva spelet fungerade. Nu vill det till att nivån höjs för att kunna besegra Kroatien och därmed ta ett rejält grepp om andraplatsen i gruppen.

Åtta gruppsegrare och sex grupptvåor får vidare till EM i Lettland och Serbien. De sista matcherna spelas i november 2018 mot Italien och Makedonien på bortaplan.

EM-KVAL: SVERIGE-KROATIEN KL 18.30

PÅ HOVET

Ackreditering:

Robin Svensson

robin.svensson@basket.se

Följ matchen:

SVT2 kl 18:30

Radiosporten kl 18:30

Live stats: http://www.fiba.basketball/womenseurobasket/qualifiers/2019/1402/Sweden-Croatia

Foto: Sofia Andersson M&F Foto

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skador oroar i derby mot Danmark10.9.2018 15:54Pressmeddelande

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.