EM-kval: Sverige i ödesmatch mot Kroatien

Ikväll kl 18:30 på Hovet i Stockholm spelar Sverige en oerhört viktig match. Italien, Kroatien och Sverige står alla på två segrar och en förlust, en vinst inför 5000 hemmafans ikväll skulle rejält öka Sveriges chanser att nå EM. Kroatien är dock ett starkt lag, ledda av Amanda Zahuis lagkamrat i Prag, Marija Rezan.

Foto: Sofia Andersson M&F Foto

Basketfebern fortsätter i Sverige, ikväll kommer damlandslaget att spela inför 5000 åskådare på Hovet, nytt publikrekord för svensk dambasket. Det förra sattes i lördags i Borås i EM-kvalmatchen mot Italien. Men trots den stora publiken blir detta ingen lätt match för svenskorna.

I höstas blev det förvisso en knapp bortaseger (57-54) men Kroatien har visat att de är i storform genom att i lördags besegra Makedonien med 109-47. Bäst på plan är centern Marija Rezan som snittar 24 poäng och 10 returer hittills i EM-kvalet.

Sverige kommer från en förlust mot Italien (47-69) där anspänningen var stor och varken det defensiva eller offensiva spelet fungerade. Nu vill det till att nivån höjs för att kunna besegra Kroatien och därmed ta ett rejält grepp om andraplatsen i gruppen.

Åtta gruppsegrare och sex grupptvåor får vidare till EM i Lettland och Serbien. De sista matcherna spelas i november 2018 mot Italien och Makedonien på bortaplan.

EM-KVAL: SVERIGE-KROATIEN KL 18.30

PÅ HOVET

Ackreditering:

Robin Svensson

robin.svensson@basket.se

Följ matchen:

SVT2 kl 18:30

Radiosporten kl 18:30

Live stats: http://www.fiba.basketball/womenseurobasket/qualifiers/2019/1402/Sweden-Croatia

Foto: Sofia Andersson M&F Foto

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Basketen flyttar in till skolgårdar i Skåne7.11.2018 17:12Pressmeddelande

Projektet Hemmaplan är ett samarbete mellan Skånes Basketdistriktförbund och Svenska Basketbollförbundet, och vänder sig till barn i Skåne som idag står längst bort från att delta i en idrottsförening. Projektet är ett av totalt elva idrottsprojekt som får dela på 3 995 000 kronor från Framåtfonden. Gemensamt för alla projektidéer är att de involverar nya former av fysisk aktivitet, något som bedömts som viktigt för att bryta mönster och få fler i rörelse.