EM-kvalbubbla i Turkiet för herrlandslaget

Sveriges herrlandslag kommer att spela sina EM-kvalmatcher mot Nederländerna och Kroatien i Istanbul. – På sätt och vis bra då inget av lagen har hemmaplan, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo. Exakta datum för matcherna är ännu inte spikade, landslagsfönstret är mellan den 23 november och 1 december.

Det var förberett för basketfest på Hovet den 29 november när Sverige skulle ta emot Kroatien. Efter publiksuccén mot Turkiet i februari och det faktum att matchen mot Kroatien skulle spelas en söndag fanns alla möjligheter för ännu fantastiskt evenemang. Det satte Coronaviruset effektivt stopp för och FIBA beslutade i höstas att resterande matcher i EM-kvalet skulle spelas i Coronasäkra bubblor. Idag meddelar FIBA att Sveriges matcher äger rum i Turkiet.

– Rent sportsligt är det ju bättre än om vi hade spelat i Nederländerna eller Kroatien men logistiskt finns det ju fortfarande en mängd frågor att lösa, Turkiet är inte ett EU-land vilket innebär andra restriktioner och processer kring karantän med mera, fortsätter Joulamo.

Sverige har fått en bra start på EM-kvalet med en bortaförlust mot Kroatien och en hemmavinst mot Turkiet. De tre bästa lagen i fyralagsgruppen går vidare till EM som spelas i september 2022.

FIBA:s nyhet om värdorter för EM-kvalgrupperna >>>