EM-kvalbubbla i Turkiet för herrlandslaget

Sveriges herrlandslag kommer att spela sina EM-kvalmatcher mot Nederländerna och Kroatien i Istanbul. – På sätt och vis bra då inget av lagen har hemmaplan, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo. Exakta datum för matcherna är ännu inte spikade, landslagsfönstret är mellan den 23 november och 1 december.

Det var förberett för basketfest på Hovet den 29 november när Sverige skulle ta emot Kroatien. Efter publiksuccén mot Turkiet i februari och det faktum att matchen mot Kroatien skulle spelas en söndag fanns alla möjligheter för ännu fantastiskt evenemang. Det satte Coronaviruset effektivt stopp för och FIBA beslutade i höstas att resterande matcher i EM-kvalet skulle spelas i Coronasäkra bubblor. Idag meddelar FIBA att Sveriges matcher äger rum i Turkiet.

– Rent sportsligt är det ju bättre än om vi hade spelat i Nederländerna eller Kroatien men logistiskt finns det ju fortfarande en mängd frågor att lösa, Turkiet är inte ett EU-land vilket innebär andra restriktioner och processer kring karantän med mera, fortsätter Joulamo.

Sverige har fått en bra start på EM-kvalet med en bortaförlust mot Kroatien och en hemmavinst mot Turkiet. De tre bästa lagen i fyralagsgruppen går vidare till EM som spelas i september 2022.

FIBA:s nyhet om värdorter för EM-kvalgrupperna >>>

Amanda Zahui söker baskethjältar i pandemin!20.1.2021 17:06:04 CETPressmeddelande

Initiativet Loka Heroes har alltid stöttat människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Just nu står sporten inför stora utmaningar. Därför söker nu Amanda Zahui tillsammans med Loka Heroes och Svensk Basket personer som gjort något extra inom basketen trots det svåra läget. Med initiativet LOKA Lockdown Heroes vill man sätta ljuset på dessa hjältar och lyfta deras engagemang för barn och ungdomar.