EM-silver och brons till Sveriges stafettlag i skidorientering

Silver till Sveriges damer och brons till herrarna. Det blev resultatet på torsdagens stafett som avslutade EM i skidorientering i Bulgarien.

Linda Lindkvist, Lisa Larsen och Evelina Wickbom bärgade silvret till Sverige på torsdagens avslutande stafett i EM i skidorientering. Bild: Martin Hammarberg

EM i skidorientering i Bulgarien avslutades på torsdagen med stafett.

Det svenska damlaget var med i guldkampen på slutsträckan. Men det ryska laget var starkare och det slutade med ett stafettsilver för Evelina Wickbom, Linda Lindkvist och Lisa Larsen:
- Kul med medalj, men samtidigt känns det lite surt. Vi hade ju siktat på guld, säger Evelina Wickbom.

För herrlaget bestående av Erik Blomgren, Rasmus Wickbom och Linus Rapp slutade det med en bronspeng.
- Min första seniormedalj. Väldigt kul att kunna uppnå något som jag siktat mot i flera år, säger Rasmus Wickbom.

EM i skidorientering som pågått under veckan är nu slut. Den svenska truppen åker hem med sammanlagt fem medaljer. Tidigare under veckan har Lisa Larsen och Linus Rapp tagit varsin individuell medalj samt en medalj i mixstafett.
- Vi har gjort ett bra mästerskap, men vi saknar den där riktiga pricken i form av ett guld. Men det känns som att vi ligger bra till fram emot VM, säger Martin Hammarberg, förbundskapten.

VM i skidorientering genomförs i Finland 15-19 mars.