EM-Silver till Alexandersson och Rost i mixstafetten

Sverige tog ytterligare en medalj på EM i skidorientering. Tove Alexandersson och Erik Rost körde hem ett silver i dagens mixstafett: ”Silver är bra, men vi vill ju alltid vinna”, säger Rost.
Tove Alexandersson och Erik Rost tog silver vid mixstafetten. Här syns de bredvid guldmedaljörerna Ryssland (Alena Trapeznikova och Sergei Gorlanov) samt bronsmedaljörerna Norge (Evine Westli Andersen och Jörgen Madslien). Fri bild

I dag var det dags för mixstafett vid EM i skidorientering i turkiska Sarikamis. Mixstafett påminner om längdåkningens sprintstafett där varje åkare kör tre sträckor vardera.

Det svenska förstalaget med Tove Alexandersson och Erik Rost fanns med i tätkampen hela vägen. Alexandersson inledde:

- Det var väldigt rolig skidorientering och jag har egentligen inte gjort några misstag. Jag och ryskan Trapeznikova (som vann gårdagens sprint) hade olika gaffling så det är svårt att veta hur jag låg till jämfört med henne. På min sista sträcka hade jag den kortaste gafflingen så då tog jag in ganska mycket men kom inte riktigt ikapp henne, säger Alexandersson som skickade ut Erik Rost på slutsträckan 17 sekunder bakom ledande ryssen Gorlanov.

- Jag såg honom i stort sett hela tiden, men det är tufft att jaga ikapp. Både Tove och jag har gjort bra lopp utan några egentliga misstag så på det stora hela är vi ganska nöjda med silver. Men det är klart att vi vill ju alltid vinna, säger Rost.

I morgon fortsätter EM med långdistans, en utmanande sådan med tanke på den höga höjden (cirka 2 300 meter över havet):

- Det kändes bra i kroppen i dag och jag gillar att tävla på hög höjd så jag ser verkligen fram mot långdistansen, säger Alexandersson som har inlett EM-veckan med ett brons och ett silver.

Erik Rost har två raka silver, och är dessutom regerande Europamästare på långdistans:

- Åkningen kändes bättre på mixstafetten än vad den gjorde på gårdagens sprint. Det tar lite tid att anpassa kroppen till att tävla på den höga höjden. Långdistansen kommer att bli en väldigt rolig tävling. Förutsättningarna här är perfekta med många spår och mycket snö så det är verkligen bra för skidorientering, säger Rost.

Mixstafett: 1) Ryssland (Alena Trapeznikova, Sergey Gorlanov), 47.04, 2) Sverige (Tove Alexandersson, Erik Rost), +0.29, 3) Norge (Evine Westli Andersen, Jörgen Madslien), +2.25.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 82 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.

Svenska Orienteringsförbundet, Heliosgatan 3, 120 30 Stockholm

Presskontakt: Mathias Karlsson 070-9894832 mathias.karlsson@orientering.se