EM truppen är uttagen

I början av augusti är det dags för EM i Estland, den svenska truppen består av elva damer och tio herrar.
Förbundskapten Anneli Östberg och Viktor Svensk under EM-testerna

Om lite mer än två veckor är det dags för nästa stora mästerskap, EM i Estland. EM hålls sydost om kuststaden Rakvere i norra Estland mellan 3–7 augusti.

För två helger sedan sprang den svenska orienteringseliten uttagningstävlingar i EM-relevant terräng utanför Almby i Småland. Under veckan har förbundskaptenen Annelie Östberg och hennes närmast kollegor tagit ut de svenska EM och Student-VM trupperna.

Uttagningen till EM baseras på tidigare internationella och nationella meriter samt EM-testerna. Gustav Bergman, Sara Hagström, Hanna Lundberg och löparna som sprang World Games i USA var förhandsuttagna till EM och deltog inte på EM-testerna.

På EM får Sverige ställa upp med åtta damer och åtta herrar plus individuella världsmästare och europamästare samt ledare av den totala världscupen. Mästerskapet inleds med medeldistanskval onsdagen 3 augusti. På torsdagen 4 augusti är det dags för långdistans och efter en vilodag är det medeldistansfinaler, 6 augusti. Mästerskapet avslutas med stafett på söndagen 7 augusti. Stafettlagen tas ut efter medeldistansen och långdistansen.

Här är den svenska EM truppen:

Medeldistans

Martin Regborn

Emil Svensk

Viktor Svensk

EM tävlingarna ingår i världscupen och utgör den andra deltävlingen av cupen. Den tredje och avslutande delen av världscupen hålls i början av oktober i schweiziska Davos.

Tilda Andersson
mail: tilda.andersson@orientering.se