Emerson - årets mest föräldravänliga arbetsplats 2020

Flexibilitet är en nyckel för att föräldrar ska hitta balans mellan arbete och familjeliv. På Emerson Process Management är flexibiliteten en stark ledstjärna, och för det vinner företaget Unionens pris Guldnappen – som årets mest föräldravänliga arbetsgivare.

Sverre Smemo, VD för Emerson Process Management, som i år vinner Unionens jämställdhetspris Guldnappen, för årets mest föräldravänliga arbetsplats

- Vi är väldigt glada att Emersons arbete uppmärksammas. Våra medarbetare får frihet under ansvar, vilket gör att föräldrar kan gå på utvecklingssamtal eller skjutsa barn vid behov, säger Sverre Smemo, VD för Emerson Automation Solutions, som i år vinner Unionens jämställdhetspris Guldnappen, för årets mest föräldravänliga arbetsplats.

För sjuttonde året i rad delar Unionen nu ut pris till årets mest föräldravänliga arbetsplats.

- Föräldraskap är fortfarande en bromskloss när det gäller karriär- och löneutveckling. Det drabbar framförallt kvinnor som oftast tar ett större ansvar för barn och familj under småbarnsåren. Med Guldnappen vill visa att det går att göra arbetslivet mer föräldravänligt, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

Här ger Emerson Automation Solutions och Unionen nycklar till hur även ni kan få en mer föräldravänlig arbetsplats.

3 tips för en mer föräldravänlig arbetsplats

1. Kulturen sitter inte i väggarna, utan i människor. Försök få bukt med destruktiva könsmönster. Lägg märke till små saker, som: Vem får mest talutrymme? Vem tar sig rätten att tolka det som sägs? Och vem bjuds in till informella möten? Men även större saker, som: Vem ses som kompetent? Vilka får chefsjobben? Erbjuds kvinnor och småbarnsföräldrar samma karriärmöjligheter?
  2. Ge anställda frihet under ansvar. Det viktigaste är vad personen producerar, inte exakt när. Om någon missbrukar systemet, så ta tag i den personen istället för att straffa alla och förändra systemet. På så sätt bygger man steg för steg en god kultur.
  3. Jobba där det funkar bäst. För att få ihop vardagen är det bra om medarbetare kan påverka när och var de jobbar. Exempelvis är det fint att kunna jobba hemifrån när skolan har stängt för planeringsdag.

Motivering Guldnappen 2020

Familjen i centrum - Emerson Automation Solutions har förstått att det är en förutsättning för ett framgångsrikt arbetsliv, och har därför valt att ha flexibilitet och tillit som sina ledstjärnor. Det ger i sin tur medarbetarna möjlighet att hitta en balans mellan arbete och föräldraroll. Och vi vet ju att det är i goda spiraler, där människor ges förutsättningar, som motivation och engagemang föds.

Emerson Automation Solutions tilldelas Guldnappen 2020 – för sitt ambitiösa och systematiska arbete för ett föräldravänligt arbetsliv.

Unionen är Sveriges största fackförbund med 675 000 medlemmar, varav mer än 31 000 förtroendevalda på över 65 000 arbetsplatser. Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.