Emil blir musikal på Lisebergsteatern

"Emil i Lönneberga" blir musikal i Göteborg. Premiär 20 december.

2Entertain - part of Moment Group

- EEEEEMIL! Förgrömmade unge! Emils nye pappa, skådespelaren Kent Vickell från Frölunda kan redan nu börja öva på sin vanligaste replik. Regissören Kålle Gunnarsson håller nämligen på att skapa dagens version av 1970-talets filmklassiker Emil i Lönneberga. Rollen som Emils pappa, Anton, spelades av legendariske Allan Edwall.

Men i år och nästa år ska samma roll spelas av Kent Vickell. Hans hustru, Emils mamma Alma, spelas av Pernilla Karlsson. Emil själv är en roll som delas 50/50 mellan Wilfred Korenado och Petter Borén. Ida spelas växelvis av Nova Heimroth och Freja Nyroos.

Filmerna har setts av mångmiljonpublik. Flera ur den dåvarande skådespelareliten medverkade, när Astrid Lindgren drog igång sin första Emil-inspelning 1971. Musiken skrevs av Georg Riedel och bland många välkända sånger finns bland annat ”Jag är en fattig bonddräng” som Tommy Körberg gjort till en älskad hit. - Filmatiseringen innebar en verklig stjärnuppställning. Tänk om man kunde fått titta in bakom kulisserna hos Astrid, säger Kålle Gunnarsson.

Många frågar sig var Emil, barnskådespelaren och ungdomsidolen Jan Ohlsson, tog vägen. Men verkligheten är att han fick nog av uppmärksamhet, rampljus och applåder och drog sig ur nöjesbranschen på 1980-talet. Han bor idag i Uppsala och arbetar som datatekniker. Han är naturligtvis stolt över sin roll i filmhistorien men vill stå utanför branschen.

Emil i Lönneberga har premiär på Lisebergsteatern den 20 dec och spelas hela jullovet.

Presenteras av: 2Entertain och Stage Fantasy
Regi: Kålle Gunnarsson

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i fyra affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

SUCCÉSTART FÖR DEN BEJUBLADE KOMEDIN ”BAGAGE” MED DRÖMENSEMBLE - NU SLÄPPS FLER EXTRAFÖRESTÄLLNINGAR!18.2.2019 09:30:00Pressmeddelande

Det är ett stort intresse efter premiären för den publik- och kritikerrosade romantiska komedin ”Bagage” med Annika Andersson, Gustaf Hammarsten, Emma Peters och Robin Stegmar i rollerna. Nu är det klart att det blir fler extraföreställningar, upp emot 4000 stycken extrabiljetter släpps idag för att möta intresset för ”Bagage” på anrika Lisebergsteatern i Göteborg!

PREMIÄR FÖR NYA KOMEDIN ”BAGAGE” MED ANNIKA ANDERSSON, GUSTAF HAMMARSTEN, EMMA PETERS OCH ROBIN STEGMAR PÅ LISEBERGSTEATERN!1.2.2019 10:37:50Pressmeddelande

Premiärkväll för romantiska komedin ”Bagage” med Annika Andersson, Gustaf Hammarsten, Emma Peters och Robin Stegmar i huvudrollerna på anrika Lisebergsteatern. Redan före premiären är flertalet extraföreställningar släppta och intresset för årets komedisatsning ”Bagage” är stort och spelas fram till den 30 mars 2019!

MEGASUCCÉ FÖR OLA SALO PÅ RONDO - NU SLÄPPS YTTERLIGARE 5000 BILJETTER1.2.2019 10:12:07Pressmeddelande

Torsdagen den 24 januari hade Ola Salo premiär för sin första egna show "It takes a fool to remain sane" på Rondo i Göteborg. Showen hyllades till skyarna av både publik och press. ”Storslaget, Salo” skriver Aftonbladet och ger showen FYRA PLUS. Även Göteborgs-Posten hyllar showen, ger FYRA FYRAR och skriver bland annat ”Ösigt och tajt”. Pressen är enig, Salo och hans ensemble överträffade alla höga förväntningar på showen. Smålandsposten gav FEM I BETYG och skrev att ”Salo levererade som aldrig förr”. Även DN lovordade showen och skrev ”Träffar rätt i hjärtat”.