Emil blir musikal på Lisebergsteatern

"Emil i Lönneberga" blir musikal i Göteborg. Premiär 20 december.

2Entertain - part of Moment Group

- EEEEEMIL! Förgrömmade unge! Emils nye pappa, skådespelaren Kent Vickell från Frölunda kan redan nu börja öva på sin vanligaste replik. Regissören Kålle Gunnarsson håller nämligen på att skapa dagens version av 1970-talets filmklassiker Emil i Lönneberga. Rollen som Emils pappa, Anton, spelades av legendariske Allan Edwall.

Men i år och nästa år ska samma roll spelas av Kent Vickell. Hans hustru, Emils mamma Alma, spelas av Pernilla Karlsson. Emil själv är en roll som delas 50/50 mellan Wilfred Korenado och Petter Borén. Ida spelas växelvis av Nova Heimroth och Freja Nyroos.

Filmerna har setts av mångmiljonpublik. Flera ur den dåvarande skådespelareliten medverkade, när Astrid Lindgren drog igång sin första Emil-inspelning 1971. Musiken skrevs av Georg Riedel och bland många välkända sånger finns bland annat ”Jag är en fattig bonddräng” som Tommy Körberg gjort till en älskad hit. - Filmatiseringen innebar en verklig stjärnuppställning. Tänk om man kunde fått titta in bakom kulisserna hos Astrid, säger Kålle Gunnarsson.

Många frågar sig var Emil, barnskådespelaren och ungdomsidolen Jan Ohlsson, tog vägen. Men verkligheten är att han fick nog av uppmärksamhet, rampljus och applåder och drog sig ur nöjesbranschen på 1980-talet. Han bor idag i Uppsala och arbetar som datatekniker. Han är naturligtvis stolt över sin roll i filmhistorien men vill stå utanför branschen.

Emil i Lönneberga har premiär på Lisebergsteatern den 20 dec och spelas hela jullovet.

Presenteras av: 2Entertain och Stage Fantasy
Regi: Kålle Gunnarsson

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport 1 jan - 30 sep 2018: Notering på Nasdaq Stockholm genomförd och efter en period av hög tillväxt följer nu en konsolideringsfas26.10.2018 10:34Pressmeddelande

Inledningsvis, innan redogörelsen för tredje kvartalet, är vi stolta över att Moment Groups aktie sedan den 18 oktober handlas på Nasdaq Stockholm, Main Market. Det är en kvalitetsstämpel att koncernen numera återfinns på huvudlistan då en notering där föregås av en omfattande granskningsprocess. Dessutom ökar det möjligheterna för Moment Group att agera i marknaden och driva det fortsatta arbetet för att vara den ledande aktören som formar upplevelseindustrin – ”Shaping the experience industry”.