Emina Kovacic föreslås som ny ordförande i Sveriges Arkitekter

Karlshamns stadsarkitekt, arkitekt SAR/MSA Emina Kovacic, är valberedningens förslag till ordförande i fack- och branschorganisationen Sveriges Arkitekter. Med henne får förbundet en välkänd branschprofil som RUM utsåg till Årets makthavare 2019. Den blivande ordföranden brinner för demokratifrågor, kulturmiljö som kvalitetsstämpel och allt som bubblar bortom storstadshorisonten.

Stadsarkitekt Emina Kovacic. Foto: Lars Jansson

– Som ordförande vill jag vara med om att ingjuta modet att säga ifrån när visionen om ett projekt inte går enligt plan. Om jag samtidigt kan bidra till att öppna för olika synsätt i plan- och byggprocessen och fler gränsöverskridande samtal skulle jag sätta ett avtryck jag är nöjd med, säger Emina Kovacic.

Den föreslagna ordföranden är utbildad på arkitektskolan i Lund och sedan 13 år stadsarkitekt i Karlshamn. Emina ser sig som en demokratisk länk mellan invånare och beslutsfattare, som med hjälp av pedagogiska insatser gör komplicerade stadsbyggnadsprocesser begripliga. Arkitekturveckan i Karlshamn, som hon och övriga stadsbyggnadsförvaltningen startade 2019, är ett exempel. Den har som mål att skapa ett inkluderande samtal om arkitekturens betydelse. Emina Kovacic är också bloggare på Sveriges Arkitekters webb.

Arkitekturveckan visar också på en annan av Emina Kovacics hjärtefrågor: det pågår mycket utanför storstäderna som är värt att sprida nationellt. Att lyfta små och medelstora kommuners fördelar men också utmaningar kommer att vara en av hennes mest prioriterade frågor som ordförande. En annan prioriterad fråga är hur kulturmiljöer utvecklas så att de bidrar till spännande samtida arkitektur – ansvarsfull förvaltning måste innehålla både bevarande och hållbarhets-, gentrifierings- och samhällsekonomiska aspekter.

Emina Kovacic har en rad uppdrag som ledamot i olika delar av samhällsbyggnadssektorn. Dit hör Riksantikvarieämbetets insynsråd, styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola, Blekinge läns Kommission för jämlik hälsa, Sveriges Arkitekters akademi för arkitektur och särskild ledamot i Mark- och miljödomstolen i Växjö.

– Valet av Emina Kovacic motiveras av hennes breda och djupa kunskap inom kårens och förbundets frågor. Som stadsarkitekt är hon van att diskutera och driva arkitekturpolitik och hon brinner för att skapa inkluderande samtal om vår byggda miljö i olika sammanhang, säger arkitekt SAR/MSA Ylva Åborg, valberedningens ordförande.

Valet till förbundsordförande sker på Sveriges Arkitekters stämma söndag den 22 november. Emina Kovacic är den enda föreslagna kandidaten. Om hon väljs efterträder hon Tatjana Joksimović som varit ordförande sedan 2018.

Stadsarkitekt Emina Kovacic. Foto: Lars Jansson

Sveriges Arkitekter är en fack- och branschorganisation för alla arkitekter i Sverige, vare sig de jobbar med inredning, hus, landskap eller planering. Vi organiserar omkring 90 procent av den samlade arkitektkåren och är därigenom en stark röst för yrket. Vårt mål är att arkitekter ska ha en bred och ledande roll i planering och samhällsbyggnad. Vår vision är bra arkitektur, som möter behoven hos dem som ska uppleva den byggda miljön i dag och i morgon.

Möt de svenska arkitekterna på Archtober19.10.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Under den årliga arkitekturmånaden Archtober i New York presenterar tre svenska arkitekter hur de innovativt arbetar med trä, en tidlös och förnybar råvara som möter den senaste tekniken i svensk träarkitektur. Genom tre unika hus i Sverige visualiseras hur arkitekterna reducerat byggets klimatpåverkan med 50 procent och minskat byggtiden med 70 procent. Men också hur den svenska skogens återväxt kan skapa material för ett åttavåningshus, på en minut.

Regeringsuppdrag stöttar offentliga byggherrar16.6.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Dagens regeringsuppdrag ger bättre stöd till offentliga byggherrar att i upphandlingar kunna prioritera största möjliga värde för pengarna. Bostadsminister Per Bolund ger Upphandlingsmyndigheten ansvaret för att kvalitet i arkitektur och gestaltad livsmiljö får större tyngd vid offentlig upphandling. Det är en viktig pusselbit för att det offentliga ska agera förebildligt, som på sikt ger en bättre byggd miljö.