Emma AdBåge ställer läsaren på barnens sida

Uppsala, March 24, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- För att se det här innehållet från cdn.filestackcontent.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Emma AdBåge - Originalillustrationer visas på Bror Hjorths Hus 2 apr-29 maj 2022.

Emma AdBåge - Originalillustrationer

2 april - 29 maj 2022
Bror Hjorths Hus, Uppsala

Bilderboksmakaren Emma AdBåge har en särskild blick för det vardagliga. Ofta baserar hon sina berättelser på egna erfarenheter, eller på idéer hon fått genom att tjuvlyssna på andras samtal. I utställningen på Bror Hjorths Hus visas originalillustrationer och skisser till en dryg handfull av Emma AdBåges böcker, bl a den Augustbelönade bilderboken Gropen. Bilderna hänger i ett lekfullt gestaltat utställningsrum där det finns plats för besökarna att läsa, leka och själva skapa.

Emma AdBåges skaparprocess börjar alltid med en fråga, något hon vill undersöka närmare. Att hennes bilder kan se lite olika ut från bok till bok beror på att tonen i texten får styra  bildens uttryck.

I boken Gropen (2018) får läsarna följa med till skolgårdens bästa plats. Emma AdBåge får både vuxna och barn att känna igen sig och minnas sina egna speciella platser. Och oavsett ålder ställer sig läsaren sig på barnens sida mot de oroliga vuxna som försöker förbjuda deras lek i gropen. AdBåge väjer inte heller för att använda bilderboken som ett medium för att ta upp mer allvarliga ämnen. Boken Naturen (2020) är upplagd som en årstidsbok, men leder läsaren till att fundera på människans förhållande till naturen och hur vårt beteende påverkar klimatet.

Emma AdBåge är född 1982 och är uppvuxen i en liten by i Östergötland. Hon har gett ut drygt 25 bilderböcker som illustratör och/eller författare. Tvillingsyster Lisen AdBåge är också prisbelönad bilderboksskapare.

Utställningskommissarie: Maria Malmberg Wallin, Bror Hjorths Hus.

PRESSVISNING:

Du är välkommen att få en förhandstitt på utställningen. Vill du träffa Emma AdBåge gör du det I första hand torsdag 31 mars kl 9.00-14.00.

Avtala tid med: Maria Malmberg Wallin,  utställningskommissarie, 018-567031 eller maria@brorhjorthshus.se

PRESSBILDER:

Får användas i anslutning till artikel om utställningen.

Önskemål på andra bilder? Kontakta mattias@brorhjorthshus.se

INVIGNING:

Utställningen öppnar lör 2 apr kl 14.00

Den invigs med ett samtal mellan Emma AdBåge och Maria Malmberg Wallin, utställningskommissarie.

Sänds även på YouTube & Facebook.

FÖREDRAG:

Onsdag 18 maj kl 19.00.
Emma AdBåge berättar om sitt skapande.
Biljetter säljs via Tickster.com

ÖPPETTIDER:

Torsdag-söndag kl 12-16

About Press - Bror Hjorts Hus
Bror Hjorths Hus är ett konstnärsmuseum i Uppsala inrymt i Bror Hjorths tidigare bostad och ateljé. Förutom Bror Hjorths konst, visas utställningar med andra konstnärer i en tillbyggd konsthall. Museet har också en museibutik och kafédel. Oavsett om du kommer för att se Bror Hjorths konst, någon av de tillfälliga utställningarna i konsthallen, delta i konstskola eller lyssna på ett föredrag eller konsert hoppas vi att du lämnar huset med en känsla av att du upplevt något utöver det vanliga. Bror Hjorth (1894-1968) räknas som en av de stora modernisterna i svensk konst, lika mycket målare som skulptör och dessutom en skicklig tecknare. Hans konst är en hyllning till kärleken, musiken och livet. Med sina många målningar, skulpturer, reliefer och teckningar ger museet en unik bild av ett spännande och rikt konstnärskap.

Marknadsförare/Intendent
Mattias Enström

mattias@brorhjorthshus.se
018-567032

För att se det här innehållet från ml.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Kommuniké från årsstämma i Corline Biomedical AB (publ)18.5.2022 19:08:12 CEST | Pressmeddelande

Idag den 18 maj 2022 hölls årsstämma i Corline Biomedical AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades enhälligt. Fastställande av resultat Bolagsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna och beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att resultatet enligt den fastställda resultaträkningen skulle överföras i ny räkning. Någon utdelning lämnas inte. Ansvarsfrihet Bolagsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av Bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2021. Fastställande av antalet styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och antalet revisorer Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex (6) styrelseledamöter samt en (1) styrelsesuppleant. Vidare beslutades att bolaget ska fortsätta ha ett registrerat revisionsbolag som revisor. Fastställande av arvoden till styrelsen och revisorn Bolagsstämman beslutade att styrelsearvode skulle utgå med två prisbasbelopp varde

FDA beviljar särläkemedelsstatus för tasquinimod vid behandling av myelofibros18.5.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lund 18 maj 2022 - Active Biotech AB (Nasdaq Stockholm: ACTI) meddelade idag att amerikanska Food and Drug Administration (FDA) har beviljat särläkemedelsstatus för tasquinimod vid behandling av myelofibros. "Särläkemedelsstatus som FDA tilldelat för tasquinimod i myelofibros utgör ett viktigt steg framåt för Active Biotech", säger Helén Tuvesson, VD Active Biotech. "Det öppnar en viktig regulatorisk väg och ger oss potential att snabbt avancera utvecklingen av tasquinimod i denna patientpopulation.” FDAs Orphan Drug Designation program ger särläkemedelsstatus för läkemedelskandidater avsedda för säker och effektiv behandling, diagnos eller förebyggande av ovanliga sjukdomar som drabbar färre än 200.000 människor i USA. Denna särläkemedelsstatus ger 7 års marknadsexklusivitet vid marknadsgodkännande samt vissa andra fördelar. I februari 2022 ingick Active Biotech ett exklusivt licensavtal med Oncode Institute i Nederländerna, som verkar på uppdrag av Erasmus University Medical Center (

Kommuniké från årsstämma i Arcoma Aktiebolag den 18 maj 202218.5.2022 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

2022-05-18 PRESSRELEASE Kommuniké från årsstämma i Arcoma Aktiebolag den 18 maj 2022 Idag, den 18 maj 2022, hölls årsstämma i Arcoma Aktiebolag. Årsstämman genomfördes enbart genom förhandsröstning (poströstning) med stöd av tillfälliga lagregler. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet. Beslut om fastställande av räkenskaper samt resultatdisposition Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning. Årsstämman beslutade även att disponera över bolagets resultat i enlighet med styrelsens förslag i årsredovisningens förvaltningsberättelse, innebärande att ingen vinstutdelning lämnas för 2021 samt att disponibla medel balanseras i ny räkning. Ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021. Val och arvodering av styrelse och

Eolus Vind AB delårsrapport 1 januari–31 mars 202218.5.2022 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hässleholm den 18 maj 2022 1 januari–31 mars 2022 Nettoomsättningen uppgick till 432 (242) MSEK.Rörelseresultatet uppgick till -158 (-29) MSEK. Resultat före skatt uppgick till -159 (-21) MSEK.Periodens resultat efter skatt uppgick till -138 (-17) MSEK.Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -5,55 (-0,67) SEK.Under perioden togs energianläggningar med en total effekt om 0 (0) MW i drift och överlämnades till kunder.Vid periodens utgång omfattade koncernens förvaltningsverksamhet 914 (874) MW. Väsentliga händelser under perioden Tidigare kommunicerade förseningar för Öyfjellet har fortsatt påverka projektet och försämrat lönsamhetsprognosen.Finansiella målsättningar kommunicerades baserade på affärsplan 2022–2024.Eolus lade en order på 16 vindkraftverk hos Siemens Gamesa till projekten Skallberget/Utterberget och Tjärnäs.Magnus Axelsson anställdes som operativ chef och vice VD i moderbolaget.Karin Wittsell Heydl anställdes som chef för kommunikation, hållbarhet och IT.

Norrlandsfonden investerar i Copperstone Resources18.5.2022 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Kiruna den 18 maj 2022 Norrlandsfonden har valt att investera ytterligare 5,5 MSEK i ett konvertibelt skuldebrev i Copperstone Resources AB (”Copperstone” eller ”Bolaget”). I enlighet med existerande låneavtal äger Norrlandsfonden rätt, men inte skyldighet, att stödja Copperstone i samband med kapitalanskaffningar. Lånet löper med Stibor 90 + 5 procents årlig ränta med kvartalsvisa räntebetalningar. Norrlandsfonden äger rätt att fram till den 30 april 2027 påkalla konvertering av hela eller delar av det nominella beloppet. Konverteringspriset kommer uppgå till 1,54 SEK/aktie, motsvarande 40 procents premium mot det volymvägda genomsnittet på de senaste riktade aktieemissionerna på cirka 1,1 SEK/aktie. Vid full konvertering av detta konvertibla skuldebrev skulle Norrlandsfonden erhålla 3 571 428 aktier i Copperstone, motsvarande 0,3 procents utspädning för befintliga aktieägare. “Vi är väldigt glada och stolta att Norrlandsfonden ännu en gång har beslutat att investera i Copperstone och