Emma-Sofia Olsson ansluter som fotograf på SvD

Svenska Dagbladet fortsätter utveckla tidningens berättande och anställer Emma-Sofia Olsson som fotograf. ”Det är en stark och driven visuell berättare som nu ansluter till redaktionen. Emma-Sofia får en viktig roll när vi tar SvD:s bildjournalistik till nästa nivå”, säger Ebba Bonde, visuell chef på SvD.

Emma-Sofia Olsson blir fast fotograf på Svenska Dagbladet. – Jag vill förmedla det som är relevant för våra läsare, på ett så tilltalande och spännande sätt som möjligt, säger hon. Foto: Staffan Löwstedt

Emma-Sofia Olsson är redan ett bekant namn för Svenska Dagbladets läsare efter att de senaste åren jobbat som frilansfotograf för tidningen. Nu blir hon fast medarbetare på SvD:s visuella avdelning.

– Vi är väldigt glada att vi nu kan knyta Emma-Sofia närmare oss permanent. Som fotograf har hon ett unikt bildsinne och kommer att bli en viktig medarbetare när vi nu ska ta nästa steg i att utveckla Svenska Dagbladets bildjournalistik, säger Ebba Bonde.

Emma-Sofia Olsson tog examen från Nordens Fotoskola 2015 och har sedan dess framgångsrikt arbetat som frilansfotograf men också vikarierat på bland annat NorrköpingsTidningar, Upsala Nya Tidning och Svenska Dagbladet.

– Jag ser fram emot att få arbeta närmare ihop med mina många kunniga kollegor på Svenska Dagbladet och hoppas kunna bidra till att stärka tidningens bildjournalistik. Jag vill förmedla det som är relevant för våra läsare, på ett så tilltalande och spännande sätt som möjligt, säger hon.

Rekryteringen av Emma-Sofia Olsson är en del i Svenska Dagbladets långsiktiga satsning på visuellt berättande och i förnyelsen av tidningen.

– Att vi nu kan fortsätta förstärka vår bildjournalistik och utveckla SvD:s visuella berättande är viktigt för vårt förnyelsearbete, inte minst för att leva upp till våra läsares högt ställda krav och förväntningar på vår journalistik, säger Ebba Bonde.

Vid sidan om tjänsten på SvD fortsätter Emma-Sofia Olsson frilansa på halvtid.

Ebba Bonde, visuell chef, Svenska Dagbladet. Telefon: 0704-523077. E-post: ebba.bonde@svd.se.

Nu vill svenskarna resa igen – garantier och pålitlighet är de viktigaste faktorerna23.11.2021 11:30:00 CET | Pressmeddelande

I takt med att samhället öppnat upp, är många svenskar också sugna på att resa i vinter. En ny rapport från Schibsted visar att majoritet av befolkningen (58%*) planerar minst en resa inom de kommande tolv månaderna, vilket är en högre andel än 2020 (50%*). Det betyder att svenskarnas reseintresse är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin då 61%** planerade minst en resa inom närmsta året.