Emotion istället för emission. Audi Motorsport satsar på eldrivna Formel E.

Under onsdagskvällen presenterades Audis första helt eldrivna racingbil vid märkets motorsportcenter i Neuburg. Audi e-tron FE04 är ett tecken på märkets pågående transformation genom att köra eldrivet även på racerbanan. Formel E-bilen är först ut i offensiven som inleds med suven Audi e-tron under 2018. Redan innan 2025 räknar Audi med att ha mer än 20 eldrivna bilar på marknaden.

-           Som första tyska tillverkare satsar vi nu, efter nästan 40 års framgångar på högsta nivå inom motorsporten, på Formel E för att kunna testa och utveckla ny teknik för serieproduktion, säger Peter Mertens, utvecklingschef för Audi. Efter quattro, TFSI, TDI, hybriddrift och många andra innovationer, är vår första formelbil också först ut i vår produktoffensiv av eldrivna bilar som vi inleder med Audi e-tron under 2018.

Under bilsalongen i Frankfurt offentliggjordes dessutom att Audi kommer att ha mer än 20 eldrivna bilar redan innan 2025, medräknat laddbybrider och rena elbilar.

Reglementet i Formel E ger teamen och tillverkaren tillåtelse att utveckla drivlinan som består av motor, transmission, delar av hjulupphängnigen och tillhörande mjukvara. I Audi e-tron FE04 har Audis ingenjörer fokuserat på att göra motorn och transmissionen ännu mer effektiv med högre verkningsgrad. Team Abt Sport ABT Schaeffler kommer därför att köra med en endast en växel under säsongen 2017/2018.

-           Tillsammans med vår teknikpartner Schaeffler har vi utvecklat en helt ny drivlina, säger Dieter Gass, chef för Audi Motorsport. Bilen låter också annorlunda eftersom vi väljer nya vägar rent tekniskt.

Den nya designen i vitt, metallicgrönt och svart skiljer Audi e-tron FE04 från bilen som Lucas di Grassi vann Formel E- mästerskapet med i juli. Som titelförsvarare startar den 33-årige brasilianaren för första gången karriären med startposition 1.

Teamkollegan Daniel Abt (24) har signerats till fabriksförare och kommer att köra bil nr 66. Tillsammans har de båda förarna tagit hem 24 pallplatser och sex segrar under de 33 racen i den treåriga serien. Allan McNish, som bl.a. vunnit Le Mans tre gånger för Audis räkning, är ny teamchef för Team Audi Sport ABT Schaeffler, efter att ha stöttat teamet redan under den gångna säsongen.

Audi e-tron FE04 gör racedebut i samband med säsongstarten i Hongkong den 2:a december. Men redan nu på fredag och lördag kommer Daniel Abt att visa upp den nya eldrivna racingbilen på Red Bull Ring under E-Mobility Play Days. Veckan efter körs det enda officiella försäsongstestet i Valencia från måndag till torsdag.

För mer information .

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.