Emotion istället för emission. Audi Motorsport satsar på eldrivna Formel E.

Under onsdagskvällen presenterades Audis första helt eldrivna racingbil vid märkets motorsportcenter i Neuburg. Audi e-tron FE04 är ett tecken på märkets pågående transformation genom att köra eldrivet även på racerbanan. Formel E-bilen är först ut i offensiven som inleds med suven Audi e-tron under 2018. Redan innan 2025 räknar Audi med att ha mer än 20 eldrivna bilar på marknaden.

-           Som första tyska tillverkare satsar vi nu, efter nästan 40 års framgångar på högsta nivå inom motorsporten, på Formel E för att kunna testa och utveckla ny teknik för serieproduktion, säger Peter Mertens, utvecklingschef för Audi. Efter quattro, TFSI, TDI, hybriddrift och många andra innovationer, är vår första formelbil också först ut i vår produktoffensiv av eldrivna bilar som vi inleder med Audi e-tron under 2018.

Under bilsalongen i Frankfurt offentliggjordes dessutom att Audi kommer att ha mer än 20 eldrivna bilar redan innan 2025, medräknat laddbybrider och rena elbilar.

Reglementet i Formel E ger teamen och tillverkaren tillåtelse att utveckla drivlinan som består av motor, transmission, delar av hjulupphängnigen och tillhörande mjukvara. I Audi e-tron FE04 har Audis ingenjörer fokuserat på att göra motorn och transmissionen ännu mer effektiv med högre verkningsgrad. Team Abt Sport ABT Schaeffler kommer därför att köra med en endast en växel under säsongen 2017/2018.

-           Tillsammans med vår teknikpartner Schaeffler har vi utvecklat en helt ny drivlina, säger Dieter Gass, chef för Audi Motorsport. Bilen låter också annorlunda eftersom vi väljer nya vägar rent tekniskt.

Den nya designen i vitt, metallicgrönt och svart skiljer Audi e-tron FE04 från bilen som Lucas di Grassi vann Formel E- mästerskapet med i juli. Som titelförsvarare startar den 33-årige brasilianaren för första gången karriären med startposition 1.

Teamkollegan Daniel Abt (24) har signerats till fabriksförare och kommer att köra bil nr 66. Tillsammans har de båda förarna tagit hem 24 pallplatser och sex segrar under de 33 racen i den treåriga serien. Allan McNish, som bl.a. vunnit Le Mans tre gånger för Audis räkning, är ny teamchef för Team Audi Sport ABT Schaeffler, efter att ha stöttat teamet redan under den gångna säsongen.

Audi e-tron FE04 gör racedebut i samband med säsongstarten i Hongkong den 2:a december. Men redan nu på fredag och lördag kommer Daniel Abt att visa upp den nya eldrivna racingbilen på Red Bull Ring under E-Mobility Play Days. Veckan efter körs det enda officiella försäsongstestet i Valencia från måndag till torsdag.

För mer information .

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.