Porsche

En 911 GT3 för gata och bana – nya Porsche 911 GT3

Dela

Porsche 911 GT3 har prestanda som en tävlingsbil och med en systematiskt genomförd lättviktskonstruktion ger den en ofiltrerad körupplevelse. I den senaste generationen av den radikala 911:an är avståndet mellan vardagsanvändning och racerbanan ännu mindre.

GT3 bak kör
GT3 bak kör

Hjärtat i den senaste versionen är en boxermotor på fyra liter. Den extremt högvarviga sugmotorn med 368 kW (500 hk) är i princip oförändrad jämfört med motorn i tävlingsbilen 911 GT3 Cup. Det uppdaterade chassit med bakhjulsstyrning och den konsekvent genomförda lättviktskonstruktionen är inställt för att omvandla motorns kraft till förstklassiga köregenskaper. 911 GT3 har utvecklats på samma testbana som tävlingsbilarna och tillverkas på samma produktionslina. Än en gång har Porsche överfört teknologi från motorsport till en sportbil godkänd för körning på gator och vägar.

De flesta som äger en Porsche GT tycker om att köra sin sportbil på en racerbana. Det är där den nya 911 GT3 verkligen kommer till sin rätt med ett kraft/viktförhållande av 3,88 kg/kW (2,86 kg/hk). Med sin sjuväxlade dubbelkopplingslåda (PDK), som är standard och speciellt anpassad för GT, accelererar 911 GT3 från 0 till 100 km/tim på 3,4 sekunder. Med full tank väger den 1 430 kg och toppfarten är 318 km/tim.

Förespråkare av ofiltrerad körglädje kan också välja Porsche 911 GT3 med sexväxlad manuell växellåda. Det ger den högpresterande 911:an en accelerationstid från 0 – 100 km/tim på 3,9 sekunder och en toppfart av 320 km/tim.

Snabb i kurvor, stabil rakt fram

911 GT3 har förfinats ytterligare och erbjuder tack vare de erfarenheter Porsche har från racing ännu bättre köregenskaper. Den tvåsitsiga sportbilen är cirka 25 mm lägre än 911 Carrera S. Utöver den ytterligare förfinade grundläggande designen ger chassit förstklassiga köregenskaper till stor del tack vare aktiv bakhjulsstyrning. Beroende på hastighet styr bakaxeln antingen i motsatt riktning eller i samma riktning som framhjulen och förbättrar på så sätt fordonets smidighet och stabilitet. De dynamiska motorupphängningarna och den bakre differentialspärren förbättrar också köregenskaperna.

Utseendemässigt råder det ingen tvekan om avsikten med 911 GT3. Den dominerande bakre vingen i kolfiber understryker det faktum att bilens form bestäms av aerodynamiken. Fronten och den främre spoilern har optimerats för ännu bättre luftströmning. De aerodynamiska förbättringarna är också påtagliga i form av det lättviktsbyggda bakpartiet med öppningar för avgasrören samt en ny diffusor.

Interiör för exceptionella upplevelser

Inredningen i den nya högprestandamodellen är skräddarsydd för körupplevelsen i 911 GT3. Sportratten med en diameter av 360 mm kommer från 918 Spyder. Både föraren och passageraren kan uppleva bilens egenskaper i Porsche Sportstolar Plus med mekanisk justering framåt och bakåt. Stolens höjd och ryggstödet justeras elektriskt. Eftersom 911 GT3 av tradition är tvåsitsig är skålningen för baksätet övertäckt.

Porsche erbjuder ytterligare tre sätesvarianter till 911 GT3: Adaptiva Sportstolar Plus med elektrisk justering åt alla håll (18-vägs). Det andra alternativet är skalstolar med fällbara ryggstöd, integrerad airbag som skyddar kroppen, och manuell justering framåt/bakåt. Den tredje varianten är skalstolar tillverkade i lätt kolfiberförstärkt glasfiber med finish i kolfiberväv.

Porsche Track Precision

Utöver Porsche Communication Management (PCM) som inkluderar navigationsmodul med trafikinformation i realtid, ingår Connect Plus-modul och Track Precision app i standardutrustningen. Track Precision-appen gör det möjligt för föraren i 911 GT3 att visa, spara och analysera detaljerade kördata i sin smartphone.

Marknadsintroduktion och priser

Porsche 911 GT3 kan beställas från och med nu. Den lanseras i Sverige i mitten av maj. Svenska priser börjar på 1 515 000 kronor.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsche press database (https://presse.porsche.de).

Bränsleförbrukning 911 GT3: 12,7 – 12,9 l /100 km, CO2-utsläpp 288 - 290 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

GT3 bak kör
GT3 bak kör
Ladda ned bild
GT3 vä fr
GT3 vä fr
Ladda ned bild
GT3 fr
GT3 fr
Ladda ned bild
GT3 vä bak
GT3 vä bak
Ladda ned bild
GT3 Interiör
GT3 Interiör
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum