Porsche

En 911 GT3 för gata och bana – nya Porsche 911 GT3

Dela

Porsche 911 GT3 har prestanda som en tävlingsbil och med en systematiskt genomförd lättviktskonstruktion ger den en ofiltrerad körupplevelse. I den senaste generationen av den radikala 911:an är avståndet mellan vardagsanvändning och racerbanan ännu mindre.

GT3 bak kör
GT3 bak kör

Hjärtat i den senaste versionen är en boxermotor på fyra liter. Den extremt högvarviga sugmotorn med 368 kW (500 hk) är i princip oförändrad jämfört med motorn i tävlingsbilen 911 GT3 Cup. Det uppdaterade chassit med bakhjulsstyrning och den konsekvent genomförda lättviktskonstruktionen är inställt för att omvandla motorns kraft till förstklassiga köregenskaper. 911 GT3 har utvecklats på samma testbana som tävlingsbilarna och tillverkas på samma produktionslina. Än en gång har Porsche överfört teknologi från motorsport till en sportbil godkänd för körning på gator och vägar.

De flesta som äger en Porsche GT tycker om att köra sin sportbil på en racerbana. Det är där den nya 911 GT3 verkligen kommer till sin rätt med ett kraft/viktförhållande av 3,88 kg/kW (2,86 kg/hk). Med sin sjuväxlade dubbelkopplingslåda (PDK), som är standard och speciellt anpassad för GT, accelererar 911 GT3 från 0 till 100 km/tim på 3,4 sekunder. Med full tank väger den 1 430 kg och toppfarten är 318 km/tim.

Förespråkare av ofiltrerad körglädje kan också välja Porsche 911 GT3 med sexväxlad manuell växellåda. Det ger den högpresterande 911:an en accelerationstid från 0 – 100 km/tim på 3,9 sekunder och en toppfart av 320 km/tim.

Snabb i kurvor, stabil rakt fram

911 GT3 har förfinats ytterligare och erbjuder tack vare de erfarenheter Porsche har från racing ännu bättre köregenskaper. Den tvåsitsiga sportbilen är cirka 25 mm lägre än 911 Carrera S. Utöver den ytterligare förfinade grundläggande designen ger chassit förstklassiga köregenskaper till stor del tack vare aktiv bakhjulsstyrning. Beroende på hastighet styr bakaxeln antingen i motsatt riktning eller i samma riktning som framhjulen och förbättrar på så sätt fordonets smidighet och stabilitet. De dynamiska motorupphängningarna och den bakre differentialspärren förbättrar också köregenskaperna.

Utseendemässigt råder det ingen tvekan om avsikten med 911 GT3. Den dominerande bakre vingen i kolfiber understryker det faktum att bilens form bestäms av aerodynamiken. Fronten och den främre spoilern har optimerats för ännu bättre luftströmning. De aerodynamiska förbättringarna är också påtagliga i form av det lättviktsbyggda bakpartiet med öppningar för avgasrören samt en ny diffusor.

Interiör för exceptionella upplevelser

Inredningen i den nya högprestandamodellen är skräddarsydd för körupplevelsen i 911 GT3. Sportratten med en diameter av 360 mm kommer från 918 Spyder. Både föraren och passageraren kan uppleva bilens egenskaper i Porsche Sportstolar Plus med mekanisk justering framåt och bakåt. Stolens höjd och ryggstödet justeras elektriskt. Eftersom 911 GT3 av tradition är tvåsitsig är skålningen för baksätet övertäckt.

Porsche erbjuder ytterligare tre sätesvarianter till 911 GT3: Adaptiva Sportstolar Plus med elektrisk justering åt alla håll (18-vägs). Det andra alternativet är skalstolar med fällbara ryggstöd, integrerad airbag som skyddar kroppen, och manuell justering framåt/bakåt. Den tredje varianten är skalstolar tillverkade i lätt kolfiberförstärkt glasfiber med finish i kolfiberväv.

Porsche Track Precision

Utöver Porsche Communication Management (PCM) som inkluderar navigationsmodul med trafikinformation i realtid, ingår Connect Plus-modul och Track Precision app i standardutrustningen. Track Precision-appen gör det möjligt för föraren i 911 GT3 att visa, spara och analysera detaljerade kördata i sin smartphone.

Marknadsintroduktion och priser

Porsche 911 GT3 kan beställas från och med nu. Den lanseras i Sverige i mitten av maj. Svenska priser börjar på 1 515 000 kronor.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsche press database (https://presse.porsche.de).

Bränsleförbrukning 911 GT3: 12,7 – 12,9 l /100 km, CO2-utsläpp 288 - 290 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

GT3 bak kör
GT3 bak kör
Ladda ned bild
GT3 vä fr
GT3 vä fr
Ladda ned bild
GT3 fr
GT3 fr
Ladda ned bild
GT3 vä bak
GT3 vä bak
Ladda ned bild
GT3 Interiör
GT3 Interiör
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum