En a-kassa som ger trygghet för vanligt folk

Socialdemokraterna vill höja ersättningen i arbetslöshetsförsäkringen. Vi går till val på att permanenta den tillfälligt stärkta a-kassan som infördes under pandemin. Reformen innebär att vanliga löntagare som tjänar upp till 33 000 kr i månaden kan få ut 80 procent av sin lön i ersättning om de blir av med jobbet.

Sverige ska ha trygga försäkringar och pensioner som går att leva på. Det är en central del av den svenska modellen som bygger vårt land och vår ekonomi. En stark a-kassa ger trygghet i vardagen, stärker löntagares ställning på arbetsmarknaden och hjälper till att stabilisera samhällsekonomin genom lågkonjunkturer. Vi socialdemokrater anser att det behöver göras permanenta förstärkningar av arbetslöshetsförsäkringen. Så stärker vi Sverige.

Under för lång tid fick tryggheten för hårt arbetande människor stå tillbaka. Men vi socialdemokrater vet att samhället är som starkast när vi möter utmaningar tillsammans. En stark a-kassa är en fråga om respekt för vanligt folk, byggd på tanken om plikt och rätt. Man ska kunna betala hyran medan man söker nytt jobb och inte hamna i fattigdom. Vårt Sverige kan bättre, säger partiordförande Magdalena Andersson.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har gjort flera förstärkningar av arbetslöshetsförsäkringen. 2015 höjde vi både den inkomstrelaterade ersättningen och grundersättningen – den första höjningen sedan 2002. Under coronapandemin höjde regeringen från och med våren 2020 både takbeloppet och grundbeloppet i arbetslöshetsförsäkringen för att öka den ekonomiska tryggheten för löntagare under krisen. Över 270 000 människor gick med i a-kassan under pandemin.

Socialdemokraterna går nu till val på att de tillfälliga förstärkningar som gjordes under pandemin ska permanentas. Under pandemin har vi:

• Höjt takbeloppet i arbetslöshetsförsäkringen från 910 till 1 200 kronor per dag under de hundra första dagarna så att de som tjänar upp till 33 000 kr i månaden får 80 procent av lönen.
  • Höjt takbeloppet i arbetslöshetsförsäkringen från dag 101 från 760 till 1 000 kronor per dag.
  • Höjt grundbeloppet i arbetslöshetsförsäkringen från 365 till 510 kronor per dag.

Den förstärkta a-kassan beräknas kosta cirka 5 miljarder kronor 2022.

Presskontakt Magdalena Andersson

Darina Agha,

darina.agha@regeringskansliet.se

i vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.