En äldreomsorg för alla, inte bara några få

Äldre ska få den hjälp och omsorg de behöver och det ska finnas plats på äldreboenden om det behövs. Därför vill Vänsterpartiet ta de första stegen i att utveckla framtidens äldreomsorg. Det gör vi genom en valsatsning på 4,5 miljarder kronor. Pengarna ska gå till att anställa fler, bättre utbildning, moderna och fler äldreboenden, bra mat och gratis trygghetslarm.

- Ett land som har råd med skatteavdrag för städning i hemmet måste ha råd med en värdig äldrevård som rymmer både promenader i solen och personal som har tid att ta hand om äldre, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson.

När man blir äldre ska man mötas med trygghet, omsorg och värdighet. Vänsterpartiet har länge haft som krav att öka bemanningen inom äldreomsorgen. Nu vill vi satsa 3 miljarder årligen på ökad personaltäthet och fortbildning i äldreomsorgen. Det är pengar som ska gå till att både anställa fler och att ge fler anställda möjlighet att utvecklas inom sitt yrke.

Vänsterpartiet vill utöver det satsa 500 miljoner kronor på att bygga framtidens äldreboende, 300 miljoner kronor på ett matlyft för äldre samt införa avgiftsfria trygghetslarm. Totalt är satsningen på 4,5 miljarder kronor per år.

- Den som levt ett långt liv ska i äldreomsorgen finna både gemenskap och underhållning, och det ska finnas gott om aktiviteter att ägna sig åt. Kommunerna ska kunna söka medel för att tillsammans med arkitekter, personal och forskare kring åldrandet planera och bygga en modern äldreomsorg, säger Ulla Andersson.

Se faktaunderlag för detaljer.

Vänsterpartiets pressjour: 070-620 00 64 (obs ej sms)

Vänsterpartiet begär aktuell debatt om Arbetsförmedlingen28.3.2019 16:47:30 CETPressmeddelande

Med anledning av det allvarliga läget för Arbetsförmedlingen, med stora neddragningar och omfattande kontorsnedläggningar, begär Vänsterpartiet att en aktuell debatt hålls i riksdagen snarast möjligt. - Vi är mycket oroade över regeringens oklara agerande när det gäller Arbetsförmedlingen och nu kräver vi att ansvariga statsråd faktiskt redogör för hur de ser på framtidens arbetsförmedling och om de har några lösningar, säger Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Arbetsförmedlingen står inför mycket stora förändringar. Under våren 2019 har myndigheten varslat 4 500 anställda och aviserat att ett stort antal lokala kontor ska läggas ned. Idag meddelade myndigheten vilka orter som berörs av nedläggningarna. Förändringarna är ett resultat av Moderaternas och Kristdemokraternas budget som röstades igenom i riksdagen i december. Den därefter tillträdda regeringen har dock inte klargjort hur denna väldiga omvandling ska kunna genomföras på ett rimligt och ansvarsfu

Trafikutskottets ordförande om Klimatpolitiska Rådets varningar: Nu måste Sverige sluta subventionera fossilindustrin21.3.2019 11:41:46 CETPressmeddelande