En äldreomsorgslag är just vad PRO har krävt länge

Idag överlämnade Coronakommissionen ett delbetänkande om äldreomsorgen till regeringen. Kommissionen konstaterar att det finns en rad strukturella brister inom äldreomsorgen. Brister som var kända sedan tidigare. Mot den bakgrunden vill nu regeringen utreda möjligheten att införa en särskild äldreomsorgslag, för att stärka lagstiftningen kring vården och omsorgen om landets äldre.
Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

- Detta är just vad PRO har krävt. Vi har under mycket lång tid drivit frågan om en äldreomsorgslag, och att ambitionsnivån i lagstiftningen ska höjas från ”en skälig levnadsnivå” till att garantera ”goda levnadsvillkor” för landets äldre, säger Christina Tallberg, ordförande i Pensionärernas riksorganisation, PRO.

Coronakommissionen fastslår också att Sverige inte har lyckats skydda landets äldre. Detta beror på flera strukturella brister som sammantaget gör att kommissionen bedömer att äldreomsorgen var dåligt rustad för en pandemi. Bland annat menar Coronakommissionen att personalen i äldreomsorgen i stor utsträckning lämnades ensam att hantera krissituationen.

- Från PRO:s sida hoppas vi att 2021 blir året då äldreomsorgen kommer att stå mycket högt upp på den politiska dagordningen, såväl hos regeringen som hos regioner och kommuner. Resurser måste tillföras, personalens arbetsvillkor måste förbättras och vi äldre måste involveras i arbetet för att skapa en god äldreomsorg med hög kvalitet, säger Christina Tallberg.

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, e-post: sten.soderberg@pro.se,
telefon: 08-701 6710

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.