En alltmer uppdelad skola
– Skolors och rektorers förutsättningar att leda skolan påverkar lärarnas möjligheter att ge en kompensatorisk och kvalitativ undervisning, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund.
– Politikerna kan inte blunda för det som rapporten visar. Det krävs förändringar på systemnivå för att komma till rätta med de stora skillnader i förutsättningar som olika rektorer har, säger Matz Nilsson, förbundsordförande, Sveriges Skolledarförbund.
Rapporten En alltmer uppdelad skola –700 högstadierektorer om skolans likvärdighet och framtid visar tydligt att den svenska grundskolan blir alltmer uppdelad. Rektorernas bedömningar av hur väl man kommer att lyckas exempelvis med att rekrytera legitimerade lärare och med att eleverna ska nå gymnasiebehörighet skiljer sig avsevärt mellan skolor. Bedömningarna är tydligt kopplat till elevsammansättningen, det vill säga elevernas socioekonomiska bakgrund.
Nästan hälften av de fristående högstadieskolorna har ett mycket gynnsamt underlag med elever från studiestarka hem. Nästan en tredjedel av de kommunala skolorna har ett elevunderlag där föräldrarna sammantaget har den lägsta genomsnittliga utbildningsnivån, och här spår också rektorerna framtida problem med att rekrytera behöriga lärare och speciallärare.
Rapporten visar att de kompensatoriska insatser som görs inte är tillräckliga. Rektorer som leder skolor där eleverna har mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund har större problem att rekrytera behöriga lärare och en sämre ekonomi, vilket i sin tur leder till svårigheter att göra nödvändiga investeringar i exempelvis läromedel.
För att skapa en mer likvärdig skola med höga kunskapsresultat föreslås följande:
• Finansierings- och resursfördelningssystemet behöver göras om i grunden.
• Hela skolvalssystemet behöver justeras och i vissa delar göras om helt.
• Rektorernas roll behöver tydliggöras genom statlig reglering.
• Rätt utbildade och erfarna lärare och speciallärare behöver uppmuntras att söka sig till skolor med svårare förutsättningar.
– Det behövs en bredare satsning från samhället för att bryta vissa skolors negativa utveckling. Att Sverige får en mer likvärdig skola som kompenserar för elevernas olika bakgrund är en ödesfråga för vårt land, säger Åsa Fahlén.
– Vi kommer att fortsätta att visa verkligheten ur rektorernas perspektiv. Alla elever måste kunna erbjudas tillräcklig tillgång till allt det som skollagen kräver för en högkvalitativ utbildning. Att så pass många bedömer att brister kommer att kvarstå över tid är oroande, säger Matz Nilsson.
Läs rapporten En alltmer uppdelad skola – 700 högstadierektorer om skolans likvärdighet och framtid
Eller gå in på sidan:
www.lr.se/undersokningar
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Lärarnas Riksförbund
Tel:08-613 25 55Zoran AlagicMediestrateg
Tel:070-262 27 00zoran.alagic@lr.seBilder
Länkar
Om
Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med cirka 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.
Följ Lärarnas Riksförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lärarnas Riksförbund
Nya fackförbundet Sveriges Lärare bildas vid årsskiftet28.12.2022 07:30:57 CET | Pressmeddelande
Lärarkåren samlas i det nya storfacket Sveriges Lärare från och med den 1 januari 2023. Med drygt 300 000 medlemmar blir Sveriges Lärare landets tredje största fackförbund.
Ny rapport: Tystnadskultur hotar läraryrket 6.12.2022 06:59:09 CET | Pressmeddelande
Drygt var tionde lärare i såväl vinstdrivande som kommunal skolverksamhet har drabbats av negativa konsekvenser efter att de påtalat brister på sina arbetsplatser. Detta enligt en ny rapport från Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund.
Lärarfacken: Staten måste ta ett större ansvar för skolan7.11.2022 14:13:04 CET | Pressmeddelande
I dag har regeringen tagit emot utredningen om ökat statligt ansvar för skolan. Nu är det upp till bevis som gäller. Staten måste ta ett större ansvar för hela skolväsendet, menar lärarfacken.
Lärarfacken kräver minst 25,4 miljarder till skolan3.11.2022 08:10:06 CET | Pressmeddelande
Inflationen stegrar och skolan står inför en finansieringskris. Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, som vid årsskiftet bildar Sveriges Lärare, kan nu visa hur mycket skola, förskola och fritidshem borde tillföras i kommande budgetproposition. För att klara kostnadsutvecklingen och täcka upp för tidigare besparingar krävs resurstillskott på 25,4 miljarder.
Varannan barngrupp är för stor i förskolan27.10.2022 13:22:32 CEST | Pressmeddelande
Nästan hälften av de åldersindelade barngrupperna i förskolan är större än rekommenderat. Nu kräver lärarfacken att regeringen lagstiftar om hur stora barngrupperna får vara.