En ansvarsfull flyktingpolitik ligger fast

Socialdemokraternas partikongress har idag fattat beslutat om riktlinjer för migrationspolitik. Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson var föredragande från partistyrelsen.

Prioriterade beslut från riktlinjer:

Ökat globalt samarbete. Sverige ska vara en pådrivande kraft såväl inom EU som globalt för att värna asylrätten och för att fler länder ska ta ansvar för att människor på flykt ska få en fristad. Det är därför viktigt att verka för fler lagliga vägar för människor i behov av skydd. Både ökad vidarebosättning och större humanitära insatser är nödvändigt.

Vi ska arbeta för mer och bättre samordning globalt. Grundorsakerna till att människor tvingas fly ska bekämpas genom ett långsiktigt utvecklingssamarbete. Migrationens positiva effekter ska tas tillvara.s

Delat ansvar i EU. Asylsökande som kommer till EU ska få lika behandling och alla länder ska vara med och dela på ansvaret. Både asyllagstiftning och mottagandet ska harmoniseras. Socialdemokraternas principiella inställning är att permanenta uppehållstillstånd och möjlighet till familjeåterförening ökar tryggheten och främjar en bra etablering. Vi kommer i EU att arbeta för en förbättring i dessa avseenden.

Ordning och reda i svensk flyktingpolitik. Den hänsynslösa flyktingsmugglingen ska motverkas. Vi ska öka antalet kvotflyktingar till Sverige via UNHCR från dagens nivå. Migrationsverkets prövning ska vara rättssäker och effektiv. Mottagandet ska skapa förutsättningar för nyanlända att snabbt börja jobba eller studera. Den som får avslag ska återvända till hemlandet. Alla kommuner ska dela på ansvaret för att ta emot nyanlända.

___________________________________________

Beslut och dagsprotokoll läggs upp på vår hemsida: http://www.socialdemokraterna.se/Vart-parti/Kongress-2017/Beslut/

Sofie Rudh, pressekreterare åt Morgan Johansson

Sam Assadi, pressekreterare