En av tio trafikanter struntar i rött ljus

Nästan var tionde svensk trafikant stannar inte vid rött ljus, visar Motormännens undersökning. Värst är fotgängare, cyklister och mopedister.

Motormännens vägombud undersökte i början av sommaren hur många som stannar för rött ljus i trafiken. Över 11 400 observationer av olika trafikslag gjordes på tolv orter i landet. Resultatet är nedslående.

Totalt sett struntar 9 procent i att stanna vid rött ljus. Sämst efterlevnad finns bland fotgängare där hela 26 procent – mer än var fjärde – går mot rött ljus. Även cyklister och mopedister har liten respekt för trafikljusen – 19 respektive 12 procent stannar inte vid rött. Bäst regelefterlevnad finns bland lastbils-, buss- och personbilsförare.

– Säkerheten för oskyddade trafikanter måste höjas och det är viktigt att du kan känna dig trygg i korsningar och på övergångsställen, därför är det avgörande att alla respekterar ljussignalerna, oavsett om man kör bil, cyklar eller går just för tillfället, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund.

Förutom ditt eget eller andras liv och hälsa riskerar du 3000 kronor i böter om du kör bil. Om du cyklar eller kör moped är bötesbeloppet 1500 kr. Normalt dras körkortet också in i upp till 6 månader.

– Vi kommer att följa upp undersökningen ungefär vartannat år. Förhoppningsvis ser vi bättre resultat nästa gång.

STANNAR INTE VID RÖTT LJUS (totalt, 12 orter)

FOTGÄNGARE: 26 %

Personbil: 11 %

Buss: 0 %

Lastbil: 6 procent

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.