Resia AB

En av tre svenskar tycker det är jobbigt att vara tillbaka i vardagen

Dela

Trots en fin och lång sommar är det en stor del av svenskarna som tycker det är tungt att vara tillbaka i vardagen. Detta enligt en SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Resia. Fler kvinnor än män tycker det är jobbigt och värst är det för dem mellan 35 och 49 år. Smålänningarna är minst påverkade, medan de som bor i övre Norrland tycker att det är allra tyngst.

– Efter den här rekordsommaren skulle man kunna tro att de flesta känner sig redo för hösten, men undersökningen visar att nästan en tredjedel av svenskarna går med tunga steg mot jobb och vardag. Det är intressant att se att upplevelserna skiljer sig åt beroende på vart man bor i landet och hur gammal man är, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Rutiner, hobbies och resor botar nedstämdheten

Hälften av svenskarna säger att de botar känslan av att det är tungt att vara tillbaka i vardagen med att återgå till rutinerna utan större reflektion. En av tre svenskar väljer att hänge sig åt sina hobbies för att fly vardagen medan en av fyra förbereder eller bokar en ny resa.

– Vi märker direkt när sommaren och semestrarna är över och alla börjar återgå till sina jobb igen. September är en av de månader då vi säljer mest resor på hela året. Att drömma om eller boka en resa blir en flykt från vardagen och något att se fram emot under höst och vinter. Det gör svenskarna gladare. Många har redan märkt att julen i år ligger mycket fördelaktigt. Tar man ledigt 5 dagar får man en 16 dagar lång semester och ledighet, fortsätter Lina Eklund, PR-specialist Resia. 

Fler kvinnor än män tycker det är jobbigt

Upplevelsen av att vara tillbaka i vardagen skiljer sig åt bland kvinnor och män och i olika åldrar. Fler kvinnor än män tycker att det är jobbigt, och den äldre befolkningen i landet är mer nöjda än andra över att gå tillbaka till jobb och studier.

Smålänningarna mest okej med att vara tillbaka i vardagen

Det skiljer rejält beroende på vart i landet man bor. Smålänningarna är mindre bekymrade än övriga svenskar över att gå tillbaka till jobbet. Mest vardagsångest visar norrlänningarna på. I storstadsområdena sticker malmöiterna ut som de mest nöjda, medan göteborgare och stockholmare i högre grad upplever att det är tungt att vara tillbaka i vardagen.

Känner du att det är tungt/jobbigt att vara tillbaka i vardagen igen?

      Ja 30 %
      Nej 60 %
      Inte haft sommarsemester ännu 10 %

 

Hur botar du bäst den här känslan?

  1. Återgår till mina normala rutiner utan större reflektion (49 %)
  2. Hänger mig åt mina nuvarande hobbies (28 %)
  3. Bokar eller förbereder en ny resa (23%)
  4. Annat / tveksam (13%)
  5. Hittar nya hobbies (6 %)

 SIFO-resultat från undersökning genomförd i augusti 2018 där 1000 svenskar deltog.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 500 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg där vårt Servicecenter stöttar kundmötet med funktioner som marknad, teknisk utveckling, ekonomi, HR, IT och säljsupport. År 2016 omsatte vi 3,6 miljarder kronor.

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum