En av världens bästa julmarknader

"This Christmas market is about as traditional as it gets." Skansens julmarknad rankas som en av världens bästa av CNN Travel. Nu är det en helg kvar - 21 och 22 december - innan julmarknaden på Skansen slår igen bodarna för i år.

Julmarknad på Skansen. Foto: Richard von Hofsten.

En sak som utmärker Skansens julmarknad enligt CNN Travel är också närheten till djuren så att man kan "combine your Christmas market shopping with some reindeer spotting" -  kombinera julshopping med att kolla på renar.

Utöver det blir det pyssel i julverkstaden, dans runt granen, rykande kolbullar och nygräddade munkar, hemliga julklappar och öppet hos hantverkarna i stadskvarteren liksom i de historiska julmiljöerna med julgranar och dukade julbord.

Efter julmarknaderna - julafton, julotta och mellandagar

Julafton
Julafton har Skansen öppet 10.00 - 14.00. Då kan man besöka julmiljöerna i Järnhandlarbostaden och Delsbogården, handla bullar i Bageriet, känna julfriden i Seglora kyrka, shoppa lite extra i Skansenbutikerna i Logen och vid Lill-Skansen, hälsa på djuren på Lill-Skansen, Skansen-Akvariet (separat entré) och Baltic Sea Science Center.

Det blir mat  och prat om djur under julafton också:
Lodjuren kl 12.00
Järvarna kl 12.30
Prat om renar på engelska kl 12.30
Sälarna kl 13.00
Dagens djur på Lill-Skansen kl 13.15
Guerezorna, mitt emot Baltic Sea Science Center, kl 13.30.

Ponnyridningen är vid Bredablick mellan 11 och 13 och  man kan fika eller äta på Restauration Gubbhyllan fram till 15 och på Café Nyloftet mellan 11 och 14.

Juldag med otta i Seglora kyrka
På juldagen är det fri entré till julottan i Seglora kyrka kl 07. Vägen fram till kyrkan är upplyst av hundratals marschaller och inne i kyrkan är julstämningen total. Efter ottan serveras julkaffe på Restauration Gubbhyllan.
Kl 10 öppnar Skansen som vanligt med ordinarie entré. Då blir det också Julkonsert i Seglora kyrka kl 14.

Mellandagarna
I mellandagarna går det att besöka de historiska julmiljöerna, pyssla i julverkstaden och från den 30 december åka skridskor på Bollnästorget.

Julmarknad på Skansen. Foto: Richard von Hofsten.
Lussebullar. Foto: Maria Hellqvist.
En av tomtens renar. Foto: Anders Bouvin.
Seglora kyrka. Foto: Pernille Tofte.