En avslagen avtalsrörelse på Twitter?

För andra året i rad befinner sig Sverige i en brinnande avtalsrörelse där många tunga avtal ska omförhandlas. I förhandlingsspelet blir medierna en viktig arena där olika aktörer försöker skapa ett bättre förhandlingsläge och etablera sin syn på hur verkligheten bäst ska beskrivas.

En plats där slagorden ofta duggar extra tätt är Twitter. Det kunde Retriever tydligt se när vi utvärderade avtalsrörelsen 2015/16. Så vad händer på Twitter i årets avtalsrörelse?

Ja inte alls lika mycket, konstaterar vår medieanalytiker Ulla von Lochow. Antalet inlägg (under hashtagen #avtal17, #avtal2017 och i användandet av ordet avtalsrörelse) har halverats jämfört med förra gången. Jämför vi perioden oktober till februari under de två avtalsrörelserna har det bara skrivits drygt hälften så många inlägg i årets (från 18 600 till 9 500). Antalet Twitterkonton som deltar i samtalet har också mer än halverats (från 3 400 till 1 600).

Vad är det som har hänt? Ett definitivt svar här kan vara svårt att ge. Kanske kan LO-förbunden samordning och de minskade konfliktytorna den skapar vara en del i förklaringen. En annan kan vara att debattglöden minskat i en avtalsrörelse som kommer så tätt inpå den gamla. Kanske har aktörerna slutat använda de gemensamma stora hashtaggarna på samma sätt? Det minskande svenska Twitteranvändandet spelar säkert också roll. Spännande blir det hur som helst att se vad som händer nu när vi går in i avtalsrörelsens mest intensiva fas.