Carl Johans pastorat

”En bekräftelse på det vi redan är och vill vara”

På söndag 11 december tar Masthuggs och Carl Johans församlingar emot hbtqi-märkningen Regnbågsnyckeln.

Märkningen innebär att anställda och förtroendevalda i församlingen genomgått en process för en mer inkluderande kyrka och har viljan att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet.

– Det känns roligt och angeläget att nu få Regnbågsnyckeln som ett synligt bevis på att Carl Johans församling vill vara ett inkluderande sammanhang och ett tryggt rum för hbtq-personer, säger Pontus Bäckström, församlingsherde i Carl Johans församling. Samtidigt är det ett förhållningssätt som är en självklar del av vår församlingsidentitet sedan flera år tillbaka. Regnbågsnyckeln blir en bekräftelse på det vi redan är och vill vara.

De två andra församlingarna i samma pastorat, Oscar Fredrik och Högsbo, har sedan tidigare gått igenom samma process och fått sina Regnbågsnycklar.

Ett steg i processen är att medarbetare och förtroendevalda utbildas i normer, bemötande, inkludering och hbtq och får möjlighet att samtala om de frågorna. Det avslutande steget innebär att församlingen formulerar sina mångfaldsvisioner och får dem godkända av styrgruppen.

Regnbågsnyckelns historia

2016 tog Riksförbundet EKHO tillsammans med Svenska kyrkan i Växjö stift initiativ till en hbtq-märkning. Under 2016–2017 testades Regnbågsnyckeln i Växjö stift. 2017 beslutade Svenska kyrkan att Regnbågsnyckeln 2018 ska erbjudas till alla församlingar. Regnbågsnyckeln ägs av Riksförbundet EKHO och Studieförbundet Sensus.

Frågor?

Pontus Bäckström, församlingsherde i Carl Johans församling, telefon 031–731 92 05

Marika Palmdahl, församlingsherde i Masthuggs församling, telefon 031–731 92 35

Carl Johans pastorat

Carl Johans, Högsbo, Masthuggs och Oscar Fredriks församlingar bildar tillsammans Carl Johan pastorat. Geografiskt sträcker sig pastoratet från Linnégatan till Röda Sten och från Marconigatan till Göta älv. Halva befolkningen i området är under 40 år och 48 procent av dem som bor i någon av de fyra församlingarna är medlem i Svenska kyrkan.

Pastoratet arbetar aktivt bland annat med miljöfrågor och hbtq-frågor, två områden där tron tar sig tydliga, praktiska uttryck.

Följ Carl Johans pastorat

Senaste pressmeddelandena från Carl Johans pastorat