EN BIT AV NAPOLI PÅ DROTTNINGTORGET (RÄTTELSE - UPPDATERAD TEXT)

"Du har inte ätit en riktig pizza om den inte är napolitansk, allt annat är bara deg med fyllning" - Alberto, Napolitansk pizzaiolo

Mitt på Drottningtorget kan man numera se pizzadegar snurra i skyn när Posthotellet numera bakar Napolitansk pizza på terrassen. Tomatsås eller inte? Utbudet må vara begränsat till fem variationer av pizzor i dagsläget, men mer än så behövs inte för att smaklökarna ska bli vilda. Hemligheten med napolitanska pizzor är nämligen få ingredienter på en traditionellt bakad deg. Alberto från Napoli är under hela sommaren pizzachef på terrassen och tummar inte på kvaliteten.

- Degen är allt! Den ska bakas på exakt samma vis jag lärde mig under pizzaiolo-utbildningen, med vårt TIPO-0 mjöl från Italien. Alla ingredienter måste hålla högsta italienska kvalitet, det finns ingen riktig mozzarella från exempelvis Tyskland. Mozzarella är från Italien, basta! Säger Alberto, pizzachef på terrassen.

Tomater, parma-skinka, buffelmozzarella är bara några av de ingredienter som veckovis importeras färskt från Italien. Pizzorna bakas i ca 500 grader och tar därför bara 90 sekunder i ugnen, som är specialbyggd för terrassen. Det är den största, och första utomhusugnen i Norden som nu pryder hotellets framsida och är öppen fram till höstens kyla tar över.