EN BIT AV NAPOLI PÅ DROTTNINGTORGET

"Du har inte ätit en riktig pizza om den inte är napolitansk, allt annat är bara deg med fyllning" - Alberto, Napolitansk pizzaiolo

Mitt på Drottningtorget kan man numera se pizzadegar snurra i skyn när Posthotellet numera bakar Napolitansk pizza på terrassen. Tomatsås eller inte? Utbudet må vara begränsat till fem variationer av pizzor i dagsläget, men mer än så behövs inte för att smaklökarna ska bli vilda. Hemligheten med napolitanska pizzor är nämligen få ingredienter på en traditionellt bakad deg. Alberto från Napoli är under hela sommaren pizzachef på terrassen och tummar inte på kvaliteten.

- Degen är allt! Den ska bakas på exakt samma vis jag lärde mig under pizzaiolo-utbildningen, med vårt TIPO-0 mjöl från Italien. Alla ingredienter måste hålla högsta italienska kvalitet, det finns ingen riktig mozzarella från exempelvis Tyskland. Mozzarella är från Italien, basta! Säger Alberto, pizzachef på terrassen.

Tomater, parma-skinka, buffelmozzarella är bara några av de ingredienter som veckovis importeras färskt från Italien. Pizzorna bakas i ca 500 grader och tar därför bara 90 sekunder i ugnen, som är specialbyggd för terrassen. Det är den största, och första utomhusugnen i Norden som nu pryder hotellets framsida och är öppen fram till höstens kyla tar över.

NU INVIGS JULEN ENLIGT TRADITION I GÖTEBORG16.11.2018 11:31Pressmeddelande

Idag den 16 november invigs julen enligt tradition på Drottningtorget i Göteborg när den gigantiska julrosetten tänds till tonerna av Göteborgs Gospelkör. Likt i fjol visas Faktums nya julkalender upp, i år med temat "Barn skriver om hemlöshet". I kalendern lyfts det berättelser om hemlöshet som är skrivna av barn. Några av dessa berättelser kommer att läsas upp av barn under evenemanget. Stadens alla invånare välkomnas återigen på en julfika med glögg och pepparkakor.

MED NYA UNDERKLÄDER SKA HAN VINNA THE WORLD COCKTAIL CHAMPIONSHIP1.10.2018 16:38Pressmeddelande

Snart kan det finnas två världsmästare under det gamla posthusets tak. Joel Konza som tidigare i vår blev ”Årets Bartender 2018” åker nästa vecka till Tallin för att representera Sverige i ”The world cocktail championship”, som anordnas årligen av international bartender association. Joel kommer att tävla i kategorin ”sparkling wine”, där har han tagit fram en drink som han valt kalla Jenny Lind, efter operasångaren från 1850-talet som bär samma namn som gatan han bor på i Göteborg.